Als je een webshop eigenaar bent dan is in principe het enige dat je wilt is meer webshop omzet. Je wilt meer bezoekers, meer klanten, een hogere besteding en dat je klanten vaker terug komen. In dit blog artikel geef ik je 10 tips om meer verkopen te realiseren met je webshop.
1. Krijg meer bezoekers naar je webshop
Meer bezoekers leveren meer klanten op (mits je shop goed verkoopt). Je kunt meer bezoekers krijgen door o.a. te werken aan zoekmachine optimalisatie, een community op te bouwen op social media of door traffic te kopen via bijvoorbeeld Google of Facebook via PPC marketing (pay per click). Een doelstelling kan zijn om via deze 3 methoden 100 bezoekers per dag te krijgen. Je zou dan bijvoorbeeld 33 via PPC marketing moeten inkopen.
2. Hoge conversie verhoogt je webshop omzet
Door de conversie van je webshop te verhogen, stijgt het percentage kopers t.o.v. het aantal bezoekers. Stel dat je 100 bezoekers krijgt en 1 koopt, dan heb je 1% conversie. Door verbeteringen door te voeren kun je dit percentage opvoeren naar bijvoorbeeld 1,5%. De totale omzet van je webshop stijgt hierdoor met maar liefst 50%! De conversie kun je verhogen door het webdesign mooier te maken, je product informatie uit te breiden, video’s toe te passen, een SSL certificaat te gebruiken en goede verkoop argumenten te bieden zoals gratis verzending, korte levertijd, etc.
3. Verhoog de gemiddelde besteding per order van je klant
Verhoging van de omzet van je webshop hoeft niet perse een gevolg te zijn van meer bezoekers en klanten. Je kunt ook proberen de gemiddelde besteding van je klanten te verhogen. Dit kun je doen door verwante producten bij elkaar te zetten (cross-sells), duurdere varianten aan te bieden (up-sells) en gebruik te maken van retargeting via Google of Facebook. Als iemand bijvoorbeeld een bankstel heeft gekocht dan kun je advertenties tonen van artikelen die ook goed in het interieur passen waar de bank in komt te staan.
4. Hoge klantretentie voor een hoge webshop omzet
Een hoge klantretentie wil zeggen dat bestaande klanten vaker terugkomen. De klantretentie kan 1 keer per jaar zijn. Als je dit naar gemiddeld 2 keer weet te zetten dan zal je omzet drastisch stijgen. Een goede metrics om dit mee te meten is de NPS score (Net Promoter Score). Met deze score meet je de loyaliteit van je klanten. Meer over de NPS metrics op Wikipedia.
Je kunt de klantretentie verhogen door een mailinglijst op te bouwen, actief te zijn binnen je social media accounts of door regelmatig te bloggen. Het gaat erom dat je ’top-of-mind’ blijft bij je klanten. Ze moeten direct aan jou denken bij een probleem waar jij een oplossing voor hebt. Concurrenten moeten geen kans hebben.
Webshop omzet verhogen binnen no-time!
Je kunt vandaag al beginnen met het krijgen van meer webshop omzet. Wil je hier zelf serieuze stappen in maken dan raad ik je aan om eens te kijken naar mijn programma E-commerce Mastery. Wil je het liever uitbesteden en meer werken aan je bedrijf? Bekijk hier informatie over mijn E-commerce Marketing.
Reacties 1
Pingback: Klantloyaliteit verhogen en wederkerigheid bij klanten - Menno Bouma