Veel verkochte webshop producten en populaire categorieën om te verkopen via het internet

Iedere ondernemer die wil starten met een webshop vraagt het zich af: ‘wat zijn veel verkochte webshop producten?’. Een webshop beginnen doe je natuurlijk het liefst met producten die goed verkopen. Maar wat voor producten verkopen goed? Hoe ga je producten kiezen? Met miljoenen verschillende producten is het lastig om goedlopende producten te vinden of zelf te maken. Iedere markt heeft wel producten die goed lopen, ook wel bestsellers genoemd. Maar bestseller categorieën zijn ook vaak verzadigd. Hoe onderscheid je jouw producten met die van de concurrenten?

Op deze pagina vindt je een lijst met de meest verkochte producten o.b.v. de volgende criteria:

  • bestseller statistieken van grote platformen zoals Amazon en Bol.com
  • duidelijke vraag in de markt
  • goede prijs/kwaliteit verhouding
  • concrete doelgroep
  • geschikt voor verkoop via internet
  • concurrentie op platformen

Natuurlijk is er binnen iedere categorie in de markt een bepaald aantal veel verkochte webshop producten waarnaar veel vraag is. Laten we een aantal categorieën uitdiepen.

Consumentenelektronica en verwante cross-sell accessoires, de nummer 1 van veel verkochte webshop producten

Veel verkochte webshop producten

Deze categorie behoort tot de hoogste in de bestseller lijsten. Er is een grote vraag naar betaalbare consumentenelektronica. Omdat dit ook de meest innovatieve categorie is, is het makkelijker om je te onderscheiden met je product en service. Echter is het ook een zeer competitieve en verzadigde markt omdat iedereen een graantje mee wil pikken.

Veel verkochte producten in deze categorie zijn:

  • smartwatches
  • telefoonopladers
  • oordopjes en koptelefoons
  • zonnepanelen
  • draagbare luidsprekers
  • statieven
  • ringlampen
  • telefoonhoesjes

Je ziet dat een mobiele telefoon steeds krachtiger wordt en dat het een centraal punt in een ecosysteem van accessoires wordt. Daardoor zie je steeds meer cross-sell accessoires die je kunt aansluiten op een telefoon middels Bluetooth.

Baby- en kinderverzorging, veel verkochte webshop producten met terugkerende omzet

Kinderen hebben uiteraard de hoogste prioriteit qua uitgaven binnen een gezin. Mensen zullen ook baby’s blijven krijgen en daardoor zal dit een markt blijven waar een constante vraag is. Ook dit is een zeer innovatieve markt, waarin zowel bestaande producten blijven vernieuwen maar ook regelmatig nieuwe ontwikkelingen ontstaan. Hier kun je als verkoper op inspringen.

Dit zijn veelbelovende en veel verkochte baby- en kinderverzorging producten:

  • thermometers
  • autostoelen
  • kinderwagens
  • nagelknippers
  • luiers
  • billendoekjes
  • babykleding
  • kinderkleding

In deze categorie heb je ook tal van producten die steeds opnieuw gekocht dienen te worden. Hierdoor kun je met een goede klantenservice je als ondernemer beter onderscheiden door een echte band op te bouwen met de klant / ouder.

Huisdieren en dierenverzorging, gepersonaliseerde veel verkochte webshop producten

Huisdieren zijn ook zeer dierbaar binnen de meeste gezinnen, waardoor er serieus geld aan uit wordt gegeven. Binnen deze categorie zijn er daardoor ook een aantal zeer winstgevende niches. Met name omdat in de dierenverzorging veel personalisatie mogelijk is, waar baasjes bereid zijn om meer aan uit te geven. Hierbij kun je denken aan:

  • bedden
  • manden
  • brokken
  • koekjes
  • etensbakjes
  • halsbanden
  • kleertjes

Reisaccessoires

Veel verkochte webshop producten

De afgelopen jaren waren pittig voor de reisbranche, maar nu Corona afgezwakt is en mensen weer mogen reizen is de reisaccessoires categorie weer booming. Het aantal reizigers gaat in een stijgende lijn omhoog en daarnaast is ook deze markt innovatief. Dit maakt het mogelijk om nieuwe veel verkochte webshop producten te lanceren en je te onderscheiden van de concurrentie.

Dit zijn de meest verkochte producten binnen deze markt:

  • backpacks, rugtassen, reistassen
  • strandlakens, badlakens
  • nekkussens
  • strandaccessoires
  • ook hier kleine electronica voor onderweg 

Jaarlijks of zelfs meerdere keren per jaar willen mensen op vakantie. Daarom blijft dit een zeer constante en winstgevende categorie.

Sieraden en modeaccessoires

Dit is 1 van de meest interessante categorieën om online te verkopen. De redenen hiervoor zijn:

  • voor ieder budget, van enkele euro’s tot duizenden euro’s
  • klein, goedkoop om te verzenden via brievenbus pakket
  • klein, je kunt er veel van hebben zonder veel ruimte kwijt te zijn
  • klein, je kunt er veel van opslaan zonder veel ruimte kwijt te zijn
  • breed aanbod, je kunt voor ieder wat wils hebben

De volgende producten worden veel verkocht:

  • design sieraden
  • haarclips
  • nagel accessoires

Mensen zullen altijd sieraden en modeaccessoires bestellen om leuker voor de dag te komen en meer zelfvertrouwen te krijgen.

Gezondheid en schoonheidsproducten zijn mega veel verkochte webshop producten

Mensen zullen altijd geld blijven uitgeven aan gezondheid en schoonheidsproducten. Simpelweg om gezond te blijven, leuk voor de dag te komen, gewaardeerd te worden en meer zelfvertrouwen te krijgen.

Deze markt is mega vatbaar voor innovatie en trends door opkomende platformen als TikTok. Veel verkochte producten in deze markt zijn

  • stijltangen
  • lidmaatschap boxen, denk aan Hellofresh
  • oogschaduw
  • nepwimpers
  • supplementen

In deze categorie is ook veel ruimte om zelf producten te ontwikkelen. Denk daarbij wel goed na over eventuele gezondheidsrisico’s. Daarnaast is het raadzaam om zoveel mogelijk kenmerken van het product te noemen.

Wonen branche, veel verkochte webshop producten met grote diversiteit

Woonartikelen zijn altijd veel verkochte webshop producten. Mensen blijven een huis hebben en raken snel verveeld omtrent woonaccessoires. Daardoor zullen ze altijd op zoek blijven naar nieuwe artikelen, andere kleuren, vormen, etc. Daarnaast zijn het producten die je lang op voorraad kunt houden zonder dat de houdbaarheid of nieuwigheid verloopt.

Dit zijn veel verkochte woonaccessoires:

  • sierkussens
  • ledverlichting
  • gieters
  • potjes
  • kaarsen
  • lampen
  • banken
  • stoelen
  • krukjes
  • kleden

De mogelijkheden zijn oneindig in de woonbranche en vrijwel de gehele doelgroep kun je bedienen, van jong tot oud, van laag tot hoog budget. Als voorbeeld kun je eens kijken naar mijn eigen webshop https://www.lifedeals.com.

Kleding

Kleding is de meest uitdagende categorie om een webshop in te lanceren. Allereerst is de markt ontzettend verzadigd en heb je als webshop te maken met veel retouren. Kleding producten zijn erg gevoelig voor tal van factoren zoals smaak, kleur, uitstraling, maatvoering, etc. De kunst is echt om een eigen merk te starten in een niche waarin je onderscheidend kunt zijn. Met name in de sport categorie is dan nog veel te halen:

  • sportkleding
  • shape kleding
  • sportbeha’s
  • gym kleding

Helemaal omdat in Corona mensen veel op zichzelf waren aangewezen zijn ze meer thuis gaan sporten.

Training en beweging

Doordat mensen meer thuis gingen werken of zelfs het huis niet uit mochten wegens een Corona besmetting, gingen ze veel meer thuis en om het huis trainen. Je zag daardoor een enorme boost in training accessoires, zoals:

  • sneakers
  • massage apparaten
  • fitness apparaten

Ook zie je in het bedrijfsleven steeds meer bedrijven investeren in een eigen sportschooltje. Deze klanten kunnen zeer interessant zijn omdat ze grotere aantallen producten tegelijk afnemen.

Medische producten

Tijdens COVID-19 was er natuurlijk een ontzettend hoge vraag naar mondkapjes en latex handschoentjes om zo weinig mogelijk in contact te komen met het virus. Daarnaast is er vanuit ziekenhuizen en praktijken hoge vraag naar medische kleding.

Daarnaast worden medische producten ook veel gebruikt in branches waarin mensen veel te maken hebben met (fijn)stof en andere kleine materialen waarbij hygiëne en gezondheid een belangrijke rol speelt.

Speelgoed en hobby markt

De speelgoed en hobby markt is een van de meest innovatieve categorieen. Het is een markt die goede winstmarges heeft en veel terugkerende klanten heeft. De kunst is om een speelgoed lijn neer te zetten zodat je eenvoudig een upsell of cross-sell kunt doen.

Dit zijn de meest verkochte categorieen:

  • creatieve benodigdheden
  • verf
  • merkspeelgoed

Creativiteit blijft gelukkig dus daarom zal er altijd vraag blijven naar speelgoed en creatieve materialen.

Keukenaccessoires en koken

De markt voor thuis koken is bijzonder gevoelig voor trends. Deze markt bestaat uit tal van basisproducten waar altijd vraag naar is en daarnaast worden er jaarlijks nieuwe trends bedacht.

Voorbeelden van populaire producten in deze markt zijn:

  • smarthome producten
  • broodbakmachine
  • wafelijzer
  • elektrische blikopener
  • recepten (online)

De meeste producten voor de keuken hebben geen houdbaarheidsdatum dus je kunt hier relatief veel van inkopen. Daarnaast zijn de meeste producten ook redelijk tijdloos dus hoef je je minder druk te maken over collecties.

Bescherming en beveiliging

Een duidelijke trend is dat mensen zich steeds onveiliger voelen thuis. Men heeft steeds meer de behoefte aan beveiliging en bescherming. Zakelijk gezien biedt dit natuurlijk kansen om producten te verkopen die mensen meer veiligheid en bescherming bieden.

Hierbij kun je denken aan:

  • beveiligingscamera’s
  • bewegingsdetectoren
  • smart home apparatuur
  • slimme deurbellen
  • deursloten
  • pepperspray

Ook hier kun je de lifetime value van een bestaande klant behoorlijk opschroeven door een breder scala aan producten aan te bieden die naadloos met elkaar werken.

Over welke aspecten beschikken veel verkochte webshop producten

Je hebt inmiddels tal van ideeën kunnen lezen van producten die geschikt zijn voor online verkoop. Er zijn natuurlijk nog tal van andere producten te noemen. Iedere branche heeft zo zijn bestsellers en nieuwe trends. Maar welke aspecten maken deze producten nu zo geschikt?

1. Vraag naar het product

Alles begint natuurlijk met een vraag vanuit de markt. Wellicht heb je een leuk idee maar het is nog maar de vraag of mensen het willen hebben. Daarom is het altijd raadzaam om mensen om je heen vragen te stellen of ze ook een behoefte zien naar jouw product. Hiermee voorkom je dat je veel tijd en geld steekt in productontwikkeling en later geen omzet maakt.

We zullen je een geheimpje vertellen: populaire producten zijn niet per se de producten die je wilt verkopen.

2. Prijs van het product

Het succes van een e-commerce winkel wordt mede bepaald door de prijs. Niet of deze hoog of laag is, maar wel door de prijs/kwaliteit verhouding en de prijs t.o.v. concurrenten. Je kunt 1 x 1000 verkopen of 1000 x 1, in beide gevallen is het resultaat 1000. Wat je wel zien is dat steeds meer ondernemers 2 x 500 of 3 x 333 proberen te verkopen.

Dit komt omdat de marketingkosten alsmaar hoger worden en bij goedkope producten de winstmarge steeds meer verdwijnt. Bij een middenklasse prijs product heb je meer ruimte om serieus budget vrij te maken voor dure klikken via Google of Facebook.

Uiteindelijk gaat het om het aantal euro’s dat je aan winstmarge overhoudt en het volume dat je kunt verkopen.

3. Opslag en verzending van je producten

Stel je hebt een leuk productidee en je weet vrijwel zeker dat ze goed gaan verkopen en geld op zullen leveren. Je gaat het product ontwikkelen en start met de bouw van de webshop. Echter komen er binnenkort een aantal operationele kosten bij.

Je laat eerst 100 stuks maken en ziet ineens 1 a 2 pallets binnen komen. Waar moet je die in vredesnaam kwijt? Dan moet je ineens 100 stuks versturen en heb je verpakkingsmateriaal en verzendlabels nodig. De kosten schieten ineens omhoog.

Lukt het nu om deze kosten wel of niet in de verkoopprijs te passen zonder dat je winstmarge volledig is verdampt? Maak hiervoor een korte berekening voordat je uberhaupt met het ontwikkelen van een product bezig gaat.

4. Aantrekkelijk product maken

De meest populaire producten zijn de producten die de klant iets unieks en aantrekkelijks biedt. Daardoor kun je proberen om het product zelf en de verpakking meer aantrekkelijk te maken door er een echt brand van te maken met een eigen uitstraling.

5. Concurrentie binnen de markt en op platformen

Voordat je een product ontwikkeld is het ook slim om een concurrentieonderzoek te doen. Hierbij kun je letten op diverse product eigenschappen en de prijs. En wordt het product überhaupt wel veel verkocht? Zijn er producten in dezelfde markt met veel reviews?

Hoe kan ik een product vinden dat bij mij past als ondernemer?

Op de langere termijn denk ik een ondernemer het meest succesvol is als hij of zij een product verkoopt dat past bij zijn eigen identiteit:

  • is het een product dat je zelf zou gebruiken?
  • lost het product een praktisch probleem op?
  • past het product bij je eigen interesses?
  • heb ik een echte passie voor het product of is het iets leuks voor erbij?
  • heb ik de middelen om het product op grotere schaal in te kopen en te verkopen?

Wellicht denk je dat er al veel producten in de markt zijn die vergelijkbaar zijn met die van jou, maar toch zijn er mogelijkheden om je als ondernemer onderscheidend te maken:

  • maak een betere versie
  • richt je op nieuwe doelgroepen
  • richt je op andere kanalen. Misschien zijn er op Bol al 10 aanbieders maar op TikTok nog niet.
  • kies een andere niche
  • richt je op randaccessoires en niet op basisproducten. Hierdoor lift je mee op het succes van anderen.
  • denk na over branding van je bedrijf, maak een eigen identiteit waarmee mensen zich kunnen identificeren.

Er zijn tal van factoren waar je aan kunt sluiten waardoor je niet in hetzelfde water komt als je concurrenten:

  • verander de doelgroep van je aanbod
  • verander je tone-of-voice
  • verkoop op andere kanalen
  • maak je aanbod breder of juist smaller voor meer focus
  • maak een betere klantervaring

Je hebt nu belangrijke informatie over veel verkochte webshop producten. Heb je interesse om deze lesinformatie stap-voor-stap te implementeren dan kun je lid worden van E-commerce Mastery.