Internet marketing bestaat uit tal van factoren, maar wat het uiteindelijk om draait is resultaat. Resultaat van je website kun je het beste meten met conversie. De vraag is alleen: hoe richt ik mijn website in voor een zo hoog mogelijke conversie? Testen!
In dit artikel wil ik je leren hoe je conversie kunt meten met Optimizely.
Wat is Optimizely?
“Deliver the best experiences for every customer across desktop, mobile web, and mobile apps”. Dit is wat ze zelf zeggen op hun website. Breng de beste ervaring voor iedere klant op desktop computers, mobiele apparaten en mobiele apps. Deze tool is gratis tot 100.000 bezoekers per maand.
Hoe weet ik welke variant van mijn website de beste conversie oplevert?
Met Optimizely kun je Experimenten maken. Dit houdt in dat je verschillende variaties kunt ontwerpen van een bepaalde pagina om te kijken welke het meest effectief is. Ik heb even snel een test in elkaar gezet en kan je hieronder laten zien hoe dit werkt.
Je ziet hier dat de test 1 dag runt en dat er 6 unieke bezoekers zijn geweest. Als voorbeeld heb ik een pasafspraak gedaan, maar dit kan ook een gewone afspraak of een aankoop van een product zijn. Je ziet dat er 3 varianten op dezelfde pagina zijn. Optimizely verdeeld de traffic van je website evenredig over het aantal varianten (dus 33.3% over 3 varianten). Omdat er in mijn voorbeeld weinig data beschikbaar is, kan ik nog weinig zinnigs vertellen over welke variant de beste is. Je ziet ook dat de bedanktpagina nog op 0% staat. Dit percentage zal na een aantal dagen oplopen en dan zie je op welke variant het conversiedoel het vaakst behaald wordt. Die scoort dus het beste!
Doelen meten
Bij het conversie meten is het erg belangrijk om een eindpagina te hebben. Je kunt daarom het beste een bedanktpagina maken na het invullen van een contactformulier. Deze pagina kun je invullen als conversiepagina in Optimizely. Je kunt ook knoppen van je website tracken om te kijken op welke het meeste geklikt wordt.
Splittest varianten maken in Optimizely
Om varianten te testen dien je deze uit te werken in Optimizely. Je kunt dit doen door je website in te laden en met een handige bewerker de onderdelen van de webpagina op een andere plek te slepen. Voor geavanceerde gebruikers kun je zelfs de html veranderen.
Ik weet wat mijn beste variant is! En nu?
Tijd om de daadwerkelijke implementatie door te voeren. Dit kun je doen door de beste variant aan je website bouwer over te dragen met de opdracht om dit te verwerken in je website.
Ondersteuning bij Optimizely / Conversie optimalisatie
Voor tal van klanten voer ik uitvoerige conversie testen uit. Dit proces wordt conversie optimalisatie genoemd. Een leuk weetje is dat wanneer je conversie van 1 naar 2% gaat je totale omzet verdubbeld. En het rare is dat maar een heel klein groepje ondernemers hiermee bezig is.
Een voorbeeld: Je hebt een product van € 100,-. Iedere dag heb je 100 bezoekers en de conversie is 1%. Dit betekent dat 1 persoon je product van € 100,- besteld. Je omzet is € 100,-.
Stel nu dat de conversie 2% is. 2 personen kopen je product van € 100,- waardoor je omzet verdubbeld is naar € 200,-! Stel dat je adverteert dan heb je ook ineens 2 keer zoveel rendement uit je investering.
Graag wil ik je helpen om de conversie van je website te verbeteren. Neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden.
Reacties 1
Pingback: Wat is conversie optimalisatie en hoe kan ik de conversie verbeteren? - Menno Bouma