Tegenwoordig komen er duizenden nieuwe webshops bij. Onderscheidend zijn wordt steeds lastiger. In dit artikel geef ik je diverse tips om te zorgen dat je met jouw bedrijf en webshop kunt onderscheiden van concurrenten.
Onderscheidend zijn met je product
De enige manier om verschil te maken met je product is door zelf het product te ontwikkelen en het unieke eigenschappen te geven die niemand kan kopiëren. Zodra je iets verkoopt wat door een andere fabrikant is ontwikkeld, dan zijn er ook meer afnemers (lees webshops) die het product afnemen en verkopen.
Zo heb ik bijvoorbeeld de klant Van Ginkels. Zij ontwikkelen hun eigen verzorgingsproducten waardoor ze een uniek product hebben.
Onderscheid zijn met je service
Als je hetzelfde product verkoopt als je concurrent, dan kun je hiermee lastig onderscheiden. Een optie is om prijsvechter te worden, maar dat verlies je altijd omdat de marges steeds dunner worden.
Een bedrijf als Coolblue verkoopt ook producten die andere aanbieders ook hebben. Ze proberen geen prijsvechter te zijn, maar te concurreren op service. Ze krijgt snel iemand aan de lijn, ze doen niet zo moeilijk, bieden veelal een passende oplossing en zijn op vele manieren bereikbaar. Hierbij kun je denken aan telefoon, e-mail, Whatsapp, livechat…
Onderscheidend zijn met je Unique Selling Points
Als je diep graaft in je bedrijf dan zul je ontdekken dat je er unieke dingen zijn. Jij als ondernemer bent uniek, je team is uniek. Je kunt ook verschil maken met je USP’s. Zo heb ik bijvoorbeeld een klant Wedding Wonderland. Ze geven als enige bruidswinkel in Nederland € 150,- gratis bruidsaccessoires bij een bruidsjurk vanaf € 999,-. Zo’n aankoop argument is unieker dan zeggen dat je de beste of goedkoopste of snelste bent omdat het niet concreet is. Concreet is beter dan abstract.
Onderscheidend met je cultuur
Door een toffe bedrijfscultuur te ontwikkelen kun je onderscheidend zijn met je normen en waarden. Deze kun je uitwerken op je website en uitstralen naar je team. Mensen die dit lezen en zich kunnen identificeren zullen sneller klant bij je worden en blijven.
Een voorbeeld is Zappos, een online modebedrijf. Op deze pagina hebben ze hun kernwaarden uitgewerkt. Ook hebben ze het Four C concept uitgewerkt; Commerce, Customer service, Company Culture en Community.
Onderscheidend zijn met je beleid
Tenslotte kun je onderscheidend zijn met het beleid van je webshop en winkel. Je kunt nadenken en concurreren op bijvoorbeeld:
- levertijd
- retourkosten
- verzendkosten
- spaarsysteem
- cadeautjes
- kortingen
Over het algemeen vind ik dat deze punten niet de kern kan je uniekheid zouden moeten zijn, omdat het ten koste gaat van je winstmarge. Probeer de focus te leggen op je product, service, cultuur en gebruikerservaring. Als dit goed is maakt het veel mensen niet uit of je binnen 3 dagen levert, 3,95 verzendkosten rekent of retourkosten rekent.
Reacties 1
Dank voor je blog!