De checkout of afrekenen pagina is de meest belangrijke pagina van je webshop. Op deze pagina maakt de bezoeker de commitment om bij jou iets te kopen. De bezoeker heeft al door de webshop gescrolld, producten in de winkelwagen gedaan en is nu in de checkout belandt. In dit blog artikel leer ik je hoe je kunt zorgen dat je bezoeker ook daadwerkelijk afrekent.
Afleiding verwijderen in de checkout
In de checkout wil je dat je bezoeker geen achterwaartse beweging meer maakt. Je wil dat de bezoeker voorwaarts gaat, betaalt en veilig door de checkout gaat zonder afleidingen.
Voor een beter presterende checkout kun je het beste alle afleidingen weghalen. Hierbij kun je denken aan de bovenkant (header), de zijkant (sidebar) en de onderkant (footer). Hierdoor kan een bezoeker niet op andere elementen klikken en ontstaat een soort tunnel.
Verminderen van checkout velden
Niemand vind het invullen van checkout velden leuk. Daarom is het de kunst om zoveel mogelijk velden weg te laten. Verkoop je bijvoorbeeld digitale producten, dan heb je helemaal geen adresgegevens nodig omdat het product naar het e-mailadres gestuurd wordt.
Daarnaast is het in de meeste gevallen overbodig om bijvoorbeeld een faxnummer of geboortedatum op te vragen.
Registratie in je checkout optioneel maken
Over het algemeen zijn mensen online behoorlijk gehaast. Of willen ze niet dat hun gegevens ergens opgeslagen staan (om vervolgens marketing campagnes te ontvangen). Om te zorgen dat mensen toch kunnen afrekenen is aan te bevelen om de registratie optioneel te maken.
In de checkout heb je dan een optie ‘Word nu lid’ met daarbij de bijhorende voordelen en een optie ‘Snel afrekenen’ met daarbij de gemiste voordelen.
Vertrouwen vergroten in de checkout
Belangrijk in de checkout is om het laatste beetje vertrouwen mee te geven. Wat zijn de voordelen als ik nu bestel? Welke laatste vragen zou een bezoeker kunnen hebben?
Hierbij kun je denken aan cruciale informatie, zoals levertijd, verzendtijd, tijdvak, verzendkosten, retourkosten, retourtijd, garanties.
Als extraatje zou je kunnen aantonen dat het vertrouwd is om bij jou te bestellen d.m.v. bijvoorbeeld de gemiddelde waardering van je reviews, een keurmerk, gewonnen prijzen, etc. Zorg dat er geen linkjes achter de afbeeldingen zitten.
Bied diverse betaalmethoden
Iedere bezoeker heeft een eigen voorkeur om te betalen. De ene betaalt graag met iDEAL, de ander betaalt met Overboeking en weer een ander betaalt graag achteraf.
Veel mensen gebruiken bijvoorbeeld hun creditcard als tijdelijke krediet verstrekker. De creditcard wordt namelijk 1 keer per maand afgeschreven. Stel dat iemand de 24ste van de maand loon krijgt, maar zijn of haar geld is op rond de 19de, dan betalen ze vaak met creditcard om de 5 dagen te overbruggen. Vervolgens wordt de creditcard pas de 28ste afgeschreven, dan is er ook weer voldoende saldo.
Andere mensen betalen graag achteraf. Ze bestellen dan 2 a 3 maten, sturen 1 a 2 terug en betalen dan pas. Dit is voor een webwinkel houder niet altijd gewenst, maar anders had je de klant ook niet gehad (die wellicht in de toekomst wel een winstgevende sale maakt).
Respecteer de privacy van je klant
Veel bezoekers haken af in de checkout omdat het niet veilig voelt om je gegevens achter te laten. Er wordt bijvoorbeeld geen SSL certificaat gebruikt of de uitstraling van de webshop voelt niet vertrouwd aan.
Door aandacht te geven aan de veiligheid en uitstraling van je webshop wek je vertrouwen en geef je aan dat er veilig met je gegevens om wordt gegaan.
Verklein het aantal stappen in de checkout
Bij sommige checkouts ga je door 2 a 3 stappen om een bestelling te doen. Iedere stap heeft echter altijd een percentage afhakers. Het is nooit 100%. Iedere stap is dus een vermindering van een conversie naar een verkoop.
Door gebruik te maken van een checkout op 1 pagina, verklein je de kans dat een bezoeker alsnog afhaakt.
Retargeting van 1 dag op checkout bezoekers en afhakers
Mensen die online shoppen hebben soms een korte spanningsboog. Het kan zijn dat bijvoorbeeld de Rabo reader niet voorhanden is om af te kunnen rekenen of de deurbel gaat. Ze raken afgeleid en vergeten vervolgens af te rekenen.
Wat je kunt doen is een doelgroep maken in bijvoorbeeld Facebook Ads van alle mensen die 3 dagen geleden de checkout bezocht hebben maar niet de bedankt pagina bereikt hebben. Dit zijn de afhakers. In de advertentie toon je een link van de checkout pagina.
Ontwikkel een verlanglijst functie
Veel bezoekers gebruiken je webshop om gewoon lekker te bladeren. Soms zien ze wat leuks maar hebben nog geen behoefte om direct te kopen. Ze zetten het liever op een verlanglijstje om later eens te bestellen. Producten die in een verlanglijst zitten gaan veel makkelijker door de checkout. Het hele keuzeproces is namelijk al doorlopen. Alleen de betaling is nog niet gedaan.
Ontwikkel een persistente checkout
Wat gebeurt er als iemand zijn internetbrowser afsluit of zijn computer vastloopt? Wordt het winkelmandje en de checkout gewist of blijft de inhoud bestaan? Door een persistente checkout te ontwikkelen blijft de inhoud bestaan waardoor het afrekenen eenvoudig kan worden opgepakt.
Maak duidelijk welke velden verplicht zijn
Door duidelijk aan te geven welke velden verplicht zijn, gaat een bezoeker duidelijker door de checkout. Zo kun je de verplichte velden duidelijk aangeven met een sterretje.
Zet onderaan de checkout dan velden met een sterretje verplicht zijn.
Gebruik placeholders in de checkout velden
Een placeholder is een voorbeeld tekst. Met een placeholder geef je een bezoeker een voorbeeld van hoe de gevraagde informatie ingevuld dient te worden.
Soms plaatsen bezoekers bijvoorbeeld een huisnummer in het straatnaam veld terwijl er een apart huisnummer veld aanwezig is. Vaak gaat het met de bezorging daardoor ook mis.
Gegevens automatisch laten invullen
Veel webshop software programma’s hebben een plugin of extensie om velden automatisch te laten invullen. Zo kun je bijvoorbeeld de straat en plaats laten invullen als de postcode wordt ingevoerd. Dat scheelt weer een hoop tikken door de bezoeker.
Het verbeteren van de checkout leidt vrijwel direct tot een verhoging van de omzet. Aandacht aan de checkout zou dus een basis onderdeel van marketing moeten zijn!