Door de diensten van je bedrijf de juiste naam te geven, voelen je bezoekers zich sneller aangesproken tot de dienst. In dit artikel geef ik je 3 tips om de diensten van je bedrijf de juiste naam te geven.
1. Schrijf de kern van je bedrijf op de gevel van je bedrijf
Regelmatig loop ik een winkel voorbij en heb ik geen idee wat de winkel precies verkoopt. Hoe eenvoudig kan het zijn door gewoon een bord buiten of in de etalage te zetten? Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw bedrijf zien en dat je ’top-of-mind’ blijft? Dit laatste betekent dat mensen meteen aan jouw bedrijf denken als ze met een specifiek probleem zitten.
Uit mijn praktijkervaring kan ik zeggen dat je als bedrijf maar beter gewoon kan doen i.p.v. hele gekke dingen te doen of verwarrende namen te bedenken. Met name als je klanten uit volwassenen en ouderen bestaat dan kun je beter de taal van het volk spreken. Mensen praten ook veel makkelijker over je bedrijf als de naam goed te onthouden is.
Een potentiële klant wil direct weten of hij of zij aan het juiste adres is. Er is tegenwoordig zoveel concurrentie in alle branches, dat je als bedrijf meteen het juiste gevoel moet geven aan je bezoekers. Met name door de komst van internet zijn mensen binnen 2 muisklikken bij je concurrent.
2. Vertel eerst wat je bent en dan pas wat je doet
Om meteen goed binnen te komen bij je bezoeker, kun je beter eerst vertellen wat je bent en daarna pas wat je doet. Stel dat je trek hebt in een broodje en je ziet diverse winkels om je heen. Je ziet een winkel opvallen door het uithangbord waarop ‘bakker’ staat.
Veel ondernemers zijn allround in hun vakgebied. Daardoor vertellen ze in de eerste instantie zoveel aan hun bezoekers dat de kern juiste minder duidelijk wordt. Naast het hele dienstenpakket, willen ze ook nog vertellen waarom je voor hem of haar moet kiezen. Er komt dan werkelijk een vloedgolf aan informatie op je af, waardoor het juiste averechts werkt.
Het beste is om de bezoeker mee te nemen in een gedoseerde klantenreis. Je begint met een kleine omvattende zin, met een knop. Na een druk op de knop vertel je steeds meer informatie totdat iemand bij de bestel of contact pagina komt.
3. Ga voor de yes-reactie
Je wilt dat je bezoeker bij iedere stap in je klantenreis ‘ja’ zegt en een stap vooruit gaat. Je kunt dit stimuleren door te werken aan de volgende aspecten:
- goed inspelen op de vraag van de bezoeker
- zorg dat je geeft waar de bezoeker naar op zoek is
- laat zien dat je autoriteit bent in je markt, met bijvoorbeeld klantervaringen
- voorkom dat je onduidelijk wordt, voorkom vaktaal en complexe afbeeldingen, grafieken, etc.
- zorg voor blijdschap, maak de bezoeker steeds vrolijker
- zorg voor bewijs dat jij beter bent, d.m.v. onderzoek, portfolio, cases
- zorg voor een momentum, als je vandaag besteld krijg je 10% korting!
Ik kan je helpen om te zorgen dat je bezoekers overtuigd worden van je diensten. In 1 ochtendsessie hebben we samen een lijstje van concrete verbeterpunten op papier en kunnen we ermee aan de slag. Het verbeteren van de prestaties (performance) van je bedrijf ondersteun ik als Performance Coach, wacht niet langer en neem vrijblijvend contact op.
Reacties 1
Dankjewel voor dit artikel over marketing. Je hebt gelijk dat het belangrijk is om “top of mind” te zijn. Eigenlijk zijn er binnen de naamsgeving twee tegenstrijdigheden aan het werk. Enerzijds moet de dienst direct herkenbaar zijn andererzijds moet de naam goed vindbaar en dus origineel zijn.