Met de komst van het internet, de enorme toename van webshops en de groei van webshopleveranciers voelen steeds meer winkels hun omzet slinken. De webshops lijken groot voordeel te hebben bij de grotere reikwijdte van de shop, het gemak van het kopen en het drukken van de prijzen vanwege de lage kosten. Vooral in combinatie met mobiele verkoop kan veel winst geboekt worden.
Een goed voorbeeld van een oplossing voor fysieke winkels is het starten van zogenaamde ‘kijkshops’ of ‘probeershops’. Potentiele klanten kunnen in een fysieke winkel het product of dienst proberen en het vervolgens via een verkoopzuil online bestellen bij de bijhorende webshop.
Zo combineren de winkels persoonlijkheid en beleving met het gemak van een webshop. Uit eigen ervaring heb ik ontdekt dat de investering in een webshop relatief snel terugverdiend wordt. Daarom adviseer ik bedrijven die ‘internetgevoelige’ producten en diensten verkopen om mee te ontwikkelen met de veranderingen in de (online)markt en te overwegen om een webshop aan te schaffen als online verkoopkanaal.