Wat is de verwachting van je klant?
De klant heeft vaak nog niet goed nagedacht over de verwachting. Er kunnen je als internetbureau 3 dingen gebeuren:
- de prijs die je noemt is te hoog, omdat je dingen voorstelt waar de klant niet bij stil heeft gestaan
- de prijs die je noemt is te laag, omdat je klant veel meer in gedachten heeft en jij bescheiden wil beginnen
- de prijs zit aardig in de richting, de klant heeft je een redelijk beeld gegeven van wat hij of zij wil en je hebt een goed beeld gekregen van de vraag
Daarnaast kun je even een kijkje nemen bij concurrenten van deze potentiële klant om te kijken of de verwachting van de klant wel realistisch is met de websites van de concurrenten in het achterhoofd.
Een klant kan in principe de volgende keuzes maken:
- ik wil graag eens proberen te starten met een webshop, we zien wel hoe het gaat
- ik wil serieus werk van mijn webshop maken en wellicht een tweede digitale vestiging neerzetten
- ik wil marktleider worden in de producten op mijn webshop
Een landschap vol concurrentie
Een feit is dat jaarlijks meer dan 25.000 webshops gestart worden en dat grote partijen zoals Bol.com, Wehkamp, Coolblue een steeds grotere aanwezigheid krijgen in de top 10 zoekresultaten.
Hierdoor wordt het steeds belangrijker om te investeren in deze onderdelen van je webshop:
- het ontwerp
- de eenvoud
- de logica van het verkoopproces
- de snelheid
- de klantenservice
- het beleid
- de aanwezigheid op verschillende type apparaten
- het productassortiment
Dit zijn allerlei zaken waar je een beetje of aardig of goed of heel goed over na kunt denken. En waar je een matige of goede of hele goede uitvoering op los kunt laten. Hoe meer je nadenkt en hoe beter de uitvoering, hoe beter het resultaat. En ook de investering.
De bewustwording van de investering
Beter om te weten is dat investeringen in online platformen, zoals Magento, altijd bewaard blijven. Dit betekent dat je in principe vanaf het moment dat je iets nieuws inbouwt, je als klant de rest van je leven hier plezier van hebt. Persoonlijk vind ik dat deze langetermijnvisie nog wel eens ontbreekt bij Nederlandse webshop ondernemers.
Waaruit bestaan de kosten voor een Magento webshop?
Voor 9 van de 10 klanten bestaan de kosten van een Magento webshop uit het volgende:
Eenmalig
- het ontwerp
- de eenvoud
- de logica van het verkoopproces
- de Magento installatie
- de implementatie van het ontwerp in Magento
- de aanschaf van aanvullende extensies
- het beleid
- de aanwezigheid op verschillende type apparaten
- het productassortiment
- projectmanagement, bij een webshop is veel overleg nodig
Maandelijks
- de snelheid; is gekoppeld aan hosting
- SSL certificaten
- bezoekers krijgen
- bezoekers omzetten naar klanten (conversie)
- bestelwaarde verhogen
- zorgen voor terugkerende klanten
- social media
- upgraden Magento platform
Natuurlijk is niets verplicht om af te nemen, maar uit mijn ervaring is bovenstaand meestal van toepassing.
Wat zijn de kosten van een Magento webshop?
Hierboven noem ik 3 type webshop eigenaren:
- starters
- serieuzere ondernemers (vaak in bezit van een bestaande winkel)
- toekomstige marktleiders
Bij een starter zijn de eenmalige kosten ongeveer € 3000 – € 7000,- excl. btw en de maandelijkse kosten € 500 – € 1000,-. Deze webshops worden vaak op basis van een basis Magento thema ontwikkeld. Er wordt veel aandacht besteed aan het polijsten van het thema en het vindbaar worden in zoekmachines. De kans is wel aardig aanwezig dat je hetzelfde design hebt als je buurman.
Bij serieuze ondernemers zijn de eenmalige kosten € 7000 – € 12.000,- excl. btw en de maandelijkse kosten € 1000 – € 3000,-. Er wordt een design vanaf scratch ontworpen met extra gevoel voor details. Dit neemt tevens meer tijd om alles te ontwikkelen. Je hebt een mooie webshop die goed aansluit bij de bestaande huisstijl. Ook vinden hier soms ERP koppelingen plaats met boekhoudprogramma’s, zoals Exact Online. Er wordt meer tijd aan vindbaarheid, e.d. besteed, de hosting heeft meer capaciteit nodig, Magento heeft weer eens een update nodig.
Voor toekomstige marktleiders is het lastig om een inschatting te maken. Dit hangt sterk af van de inzet van concurrenten en het aantal producten waarmee je marktleider wil worden. Ik heb cases voorbij zien komen bij concullega’s van eenmalig € 100.000 + en € 10.000+ maandelijks.
Webshop vergelijken met een winkel
Een webshop onderhouden kun je vergelijken met een winkel. Groeit je webshop? Dan heb je net als een winkel meer personeel nodig. Een marketeer, een inpakker, een manager…
Een webshop verschilt eigenlijk niet zoveel van een winkel. Sommige webshops hebben zelfs een pand nodig, voor bijvoorbeeld voorraad. Ze hebben echter geen A-locatie nodig omdat ze veelal online verkopen.
Een webshop lanceren?
Ik verwacht dat ik je hiermee een goed beeld heb gegeven van de kosten van een Magento webshop. De kosten blijft echter voor iedere klant verschillend. Iedere klant heeft eigen ambities, wensen en budget.
Graag zit ik met je om tafel om te luisteren wat je ambities, wensen en budget is om samen te werken aan een passende oplossing.
Reacties 3
Pingback: Contentstrategie voor marketing en website in 9 stappen - Menno Bouma
Beste Jan,
Gaaf dat je zelf een Magento shop opgezet hebt. Je kunt met Google goed geholpen worden en de kosten drukken, maar je loopt altijd tegen zaken aan waar je een Magento specialist voor nodig hebt. Je pikt vaak wel de shops eruit die zelf in elkaar geknutseld zijn door het basis design of het gebruik van een template die door duizenden anderen ook gebruikt wordt (wil niet zeggen dat dit bij jou ook zo is).
Magento op een shared server draaien is niet zo’n goed idee, hoewel ik vind dat je shop snel draait. Ik raad toch wel aan om een pakket van 50-100 euro per maand te gebruiken. Heb zelf goede ervaringen met hypernode.com. Snelheid is cruciaal voor een goede verkoop. Vaak wel een beetje een vicieuze cirkel, je wilt in snelheid upgraden maar hebt nog geen budget en je krijgt geen budget omdat de snelheid niet goed is…
Veel succes en als ik je kan helpen dan kun je altijd even contact opnemen.
Momenteel heb ik voor 90% zelf een magento website opgezet. Dankzij google ben ik een heel eind op weg gekomen en op deze manier kan ik de kosten dus ook drukken.
Voor de echte aanpassingen moet ik wel ten rade gaan bij vakmensen, zoals de synchronisatie van onze kassa in de winkel (hebben ook een gewone winkel) en de magento site.
Al bij al ben ik zeer tevreden over het resultaat wat ik momenteel op het web heb gezet. Er zijn inderdaad nog wel werkpunten die de prijs al snel de hoogte in kunnen jagen. Nu zitten we nog op een shared server maar als we zien dat de site echt wel werkt gaan we de keuze moeten maken om een echte server voor de zware magento site te gebruiken. Wat een prijsplaatsje van * 50 betekent per maand in ons geval !!! Maar als dit snelheidswinst betekent en de omzet gaat er met x aantal % mee vooruit is het zeker het overwegen waard …
Wij kunnen als kleine winkelier die hoge bedragen niet veroorloven, eens te meer dat of het nu veel of weinig geld gekost het nog steeds geen garantie is dat de winkel wel draait. Live zijn we super goed bezig, nu online met onze nieuwe eshop hopelijk ook 🙂