E-mail marketing en nieuwsbrieven zijn weer helemaal hot de laatste jaren. Bekende Nederlandse en Amerikaanse marketeers zijn er helemaal wild van maar eigenlijk komt het fenomeen e-mailmarketing van tientallen jaren geleden. Toen bestond het al.
Het gemak om een persoonlijke e-mail te sturen naar grote groepen en om een e-mail lijst op bouwen is de laatste jaren ontzettend toegenomen. De oorzaak hiervoor is de komst van uitgebreide CRM systemen (Customer Relationship Manager). Bekende namen in de e-mail marketing markt zijn Infusionsoft, ActiveCampaign en Drip. En een tweede oorzaak is dat deze high-end systemen steeds betaalbaarder worden voor de gemiddelde onderneming.
Deze e-mail marketing systemen zijn bijvoorbeeld in staat om het gedrag van bezoekers op je website te tracken en o.b.v. hun surfgedrag een e-mail te sturen. Ook kan gemeten worden of bijvoorbeeld iemand een mail geopend heeft en op bepaalde linkjes heeft geklikt (of niet). In dit blog artikel leg ik je een aantal tips uit waarmee je e-mail marketing en nieuwsbrieven kunt optimaliseren.
1. Stuur niet dezelfde mails en inhoud naar iedereen
Folders, ook zoiets. Iedereen krijgt dezelfde in je straat. Maar heeft ook iedereen dezelfde interesses? Nee. Stuur daarom ook niet dezelfde mail en inhoud naar iedereen. Met Site Tracking van Active Campaign kun je meten waar bezoekers vaak komen op je website. Bezoekt iemand vaak de schoenen van Nike? Stuur dan een mail met Nike schoenen en niet van badslippers. Er zijn tal van manieren om te segmenteren:
- verschillende mailinglijsten
- tags / labels
- dynamische content blokken (die reageren op bijv. tags)
2. Optimaliseer de open-rate van je e-mail marketing
Door lezers nieuwsgierig te maken wat er in je mail staat gaat de ‘open-rate’ omhoog. Dus gebruik bijvoorbeeld niet het woord Nieuwsbrief in je mail onderwerp maar bedenk een prikkelende zin die uitnodigt tot openen. Zorg ook voor een gezonde frequentie van het aantal e-mails dat je stuurt. 3 per week is zo’n beetje het maximale om binnen de irritatie grens te blijven. Hoe vaker je mailt, hoe meer irritatie en hoe lager de open-rate. Tips om de open-rate te verhogen
- stuur 1 duidelijke boodschap
- stuur een e-mail opnieuw als deze niet geopend is (via automation)
- test verschillende aflevertijden
- verwijder woorden die spamfilters activeren (zoals Gratis geld, MLM, etc.)
- stuur volgens een vast patroon, wees consistent (kan via automation)
3. Optimaliseer de CTR van je e-mail marketing
Het doorklik percentage van je e-mails is belangrijk omdat dit uiteindelijk de mensen zijn die op je webshop of website terecht komen. De ‘Click Through Rate’ heb je dus zowel in je website, als in een e-mail als in een advertentie. De CTR van een e-mail kun je verhogen door alle afleiding weg te halen. Plaats dus geen 10 linkjes in een e-mail maar 1 of 2. Volledige focus op 1 actie. Daarnaast is de inhoud van de mail erg belangrijk. Heb je mensen nieuwsgierig gemaakt om door te klikken? Ligt het er dik bovenop dat mensen iets moeten komen of heb je dit subtiel in de vervolgpagina op je website gedaan?
- 1 call 2 action knop
- maak het leuk, mensen houden ervan om vermaakt te worden
- 1 verhaal, maak het geen boekwerk
4. Maak gebruik van een responsive e-mail template
Responsive wil zeggen dat het design van je e-mails zich aanpast aan het apparaat waarop de e-mail bekeken wordt. Net als een website of webshop kan een e-mail dus ook responsive zijn. Als je geen responsive e-mail template hebt dan zal je kijker veel moeten inzoomen en dat komt het leesgemak niet ten goede. De CTR zal hierdoor dalen.
5. Segmenteer inschrijvers naar gescheiden e-maillijsten
Op mijn website maak ik gebruik van verschillende inschrijfboxen. Op blogs over vindbaarheid heb ik een andere inschrijfbox dan op blogs over bijvoorbeeld conversie. Iedere box voegt andere tags toe aan mijn inschrijvers. Door inschrijvers te labelen met tags kan ik gesegmenteerde e-mails maken in mijn e-mail programma en ze indelen in verschillende e-maillijsten.
6. Bonus: Verbeter de opt-in pagina van je mailinglijst
Ergens op je website is een mogelijkheid om je aan te melden. Of je hebt via social media platformen een inschrijf formulier gemaakt. Afhankelijk van de mogelijkheden zijn er tal van zaken die je kunt verbeteren:
- de headline
- vertel je duidelijk wat je krijgt na de aanmelding?
- het aantal velden reduceren tot 2
- valt de knop niet weg in het design?
- bedankt pagina aanmaken om conversie te meten
- split-testen met Google Analytics
- vertel dat gegevens veilig bewaard worden
- geef iets waarvan mensen het onvoorstelbaar vinden dat je het weggeeft.
- vertel iets over de schrijver, auteur, ondernemer
- noem de highlights van je aanbod
Wil je een plan om te werken aan e-mail marketing? Start mijn LeadStart Programma met daarin uitgebreide modules over e-mail marketing. Heb je nog geen website en wil je meteen goed van start? Bekijk mijn Winstmagneet website software.