Een succesvolle webshop beginnen wil iedere online ondernemer. Maar hoe doe je dat? Er zijn eigenlijk 4 componenten die jouw online business naar een succes tillen:
- bezoekers
- conversie
- winstmarge
- retentie
Je zou deze in een formule kunnen zetten: Succes = Bezoekers x Conversie x Winst x Retentie
Definitie van een succesvolle webshop
Allereerst is succes persoonlijk. Wat voor jou succes is, kan voor een ander falen zijn. Wat voor een ander falen is kan voor jou succes zijn. Iemand die gewend is een miljoen per maand te draaien en daarna 500K draait baalt. Iemand die eerst 10K draait en daarna 500K heeft succes.
Daarnaast speelt winstmarge mee. Je kunt 500K draaien en 0 overhouden of 250K draaien en 20K overhouden.
Voorbeelden voor online succes
Als je kijkt naar de bovenstaande 4 componenten voor succes dan heb je direct 4 onderdelen waar je aan kunt sleutelen. Het mooie is ook dat er een exponentiële werking plaats vindt als 1 van de 4 verbetert.
Stel je hebt per jaar 10000 bezoekers en 300 daarvan worden klant, brengen per klant 100 euro winst in het laatje en kopen 2 keer per jaar. Je winst is 10000 x 3% x 100 x 2 = € 60.000,-. Bij 20000 bezoekers heb je ineens 20000 x 3% x 100 x 2 = € 120.000,-.
Nu ga je de 4 componenten optimaliseren. Het verkeer naar 30000, de conversie naar 4%, de winstmarge naar 120 en de retentie naar 3. De moeite die je hierin hoeft te steken is verwaarloosbaar tegenover de stijging in winst die je maakt. Er komen 30000 mensen, 1200 daarvan kopen, maken in totaal 144000 winst en kopen 3 keer wat in totaal € 432.000,-.
Je ziet de winst ineens exponentieel stijgen!
Meer bezoekers krijgen voor een succesvolle webshop
De eerste stap is dus om meer bezoekers te krijgen naar je webshop platform. Dit kun je doen door te werken aan organische of betaalde marketing via bijvoorbeeld zoekmachines, Youtube, social media, affiliate marketing, e-mail marketing. Het maakt niet zoveel uit hoe, als het maar bezoekers zijn die bij de persona van je doelgroep passen. Dit zou je kunnen doen:
- adverteren in Google op bepaalde zoekwoorden
- video’s maken in Youtube met een link in de beschrijving
- adverteren in Facebook op bepaalde interesses
- TikTok video’s maken die viral gaan
- affiliates zoeken die je site promoten
- e-mails sturen naar je mailinglijst
De moeilijkheid is om consistentie aan te brengen en in jezelf te blijven geloven. Aan het begin levert je inspanning weinig op maar naar mate je meer consistent bent, zul je merken dat het succes vanzelf komt.
Lees meer over bezoekers krijgen naar je webshop
Conversie verhogen voor een succesvolle webshop
De bezoekers die vervolgens op je website komen moeten gaan converteren naar klanten. Verkoop je low-ticket producten van onder de € 50,- dan zul je merken dat de conversie redelijk hoog is. Verkoop je mid-ticket of high-ticket dan moet je webshop extra veel vertrouwen uitstralen en heb je ook retargeting nodig om onder de aandacht te blijven.
Ik heb een blog geschreven over hoe je de conversie van je webshop kunt verbeteren.
Lees meer over de conversie verhogen van je webshop.
Winstmarge verhogen voor meer webshop succes
Het derde component waar je aan kunt werken is de winstmarge. Zonder winst ben je een dozenschuiver. Je verplaatst alleen maar inkoop naar verkoop zonder te verdienen. Dat is geen handel. Er zijn tal van manieren om de winst van je webshop te verhogen:
- meer inkopen, tegen lagere inkoopprijs
- hogere prijs vragen
- geen gratis verzending en retouren bieden (of deels)
- logistiek meer automatiseren
- besparen; op materialen, medewerkers, huur, hypotheek
- marketing effectiever maken
- orderwaarde verhogen met duurdere variaties en verwante producten
Door de winstmarge te verhogen heb je meer ruimte om je bedrijf te laten groeien. Op dit moment werk ik ook aan het platform Vindress.com waar ik digitale producten verkoop. Dit zorgt voor een mega lage inkoopprijs en een hoge winstmarge.
Lees meer over het verhogen van de winstmarge van je webshop.
Retentie vergroten voor meer terugkerende omzet
Het vierde en laatste component voor een succesvolle webshop is het vergroten van de klantretentie. De klantretentie is het aantal keren per jaar dat de klant terug komt. Zorg je dat een klant niet 1 keer maar 2 keer per jaar hetzelfde product of iets vergelijkbaars koopt, dan verdubbelt je omzet.
Een succesvolle webshop is dus een samenloop van 4 onderdelen. Het leuke eraan is dat je alle 4 een creatieve invulling kunt geven. Je kunt als ondernemer zelf bepalen hoe je bezoekers krijgt, ze vertrouwen geeft, zoveel mogelijk laat besteden en vaker terug laat komen.