Webshop marketing is cruciaal om meer bestellingen en omzet te krijgen. Je kunt wel een mooie webshop hebben ontwikkeld, maar als er geen bestellingen binnen rollen dan staat je bedrijf stil. Op deze pagina heb ik diverse tips voor je uitgeschreven m.b.t. webshop marketing.
Hoe zet je een succesvolle webshop op?
Iedere online ondernemer wil een succesvolle webshop of website (of app). Maar hoe zet je een succesvolle webshop op? Het begint allemaal met je eigen definitie van succes. Voor de ene ondernemer is dat maandelijks 5000 netto en de vrijheid om bij zijn of haar eigen gezin te zijn en een stressvrij leven te leiden. Andere ondernemers hebben de ambitie skyhigh te gaan en de Jeff Bezos in hun markt te worden. Dit levert in de meeste gevallen minder tijd op voor prive zaken en meer stress doordat je echt een team moet bouwen en meer kosten maakt.
Lees meer over hoe je een succesvolle webshop start
Webshop marketing inzetten voor neer bezoekers naar mijn webshop
De eerste manier om het succes van je webshop te vergroten is door meer bezoekers naar je website te krijgen. Dit kun je doen door aan een organische en betaalde strategie te werken. Organisch betekent dat je niet direct betaald voor een klik aan bijvoorbeeld Facebook of Google, maar werkt aan bijvoorbeeld een zoekmachine strategie of door meer volgers te krijgen op social media. Dit vergt een langere adem, maar geeft wel meer rendement op de langere termijn.
Lees meer over hoe je meer bezoekers krijgt naar je webshop
Orderwaarde verhogen van mijn webshop
De tweede manier om meer succes te hebben met je webshop is door de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Door producten aan te bieden van geen 50 maar van 100 euro verdubbelt de omzet. Ook kun je proberen te zorgen dat klanten verwante producten erbij bestellen. Niet alleen een mes, maar ook een lepel en een vork en een bord en een beker.
Lees meer over orderwaarde verhogen van je webshop
Conversie verhogen als onderdeel van webshop marketing
Conversie verhogen betekent dat je dat je een hoger percentage van bezoekers omzet naar klanten. Stel dat je 100 bezoekers per dag hebt en 1 wordt klant dan heb je 1% conversie. Door bezoekers meer vertrouwen te geven kan de conversie zomaar 2% of hoger worden. In dit voorbeeld zou dat al een verdubbeling van de omzet betekenen. Ga maar na als het 3-8% wordt…
Lees meer over het verhogen van de conversie van je webshop
Klantretentie verhogen van mijn webshop
De vierde manier om meer omzet te krijgen uit je webshop is de klantretentie te verhogen. Dit betekent dat je probeert te zorgen dat bestaande klanten vaker terug komen. Dit kun je doen door gebruik te maken van o.a. e-mails, een spaarprogramma en binding op social media platformen. Een bestaande klant is veel eenvoudiger over te halen voor een nieuwe bestelling dan een nieuwe klant. Als een klant niet 1 keer maar 2 keer per jaar bij je koopt dan heeft dit een enorme impact op je bedrijf.
Lees meer over de klantretentie verhogen van je webshop
Winstmarge verhogen van mijn webshop
Uiteindelijk wil je als ondernemer een dikke boterham verdienen aan je webshop. De waarheid is echter dat slechts 10-15% van alle webshop ondernemers winst maakt. Je wilt graag bij dit selecte groepje horen. De winstmarge verhogen kun je o.a. doen te werken aan de conversie en klantretentie van je webshop. Door de conversie te verhogen haal je meer klanten uit de kosten die je maakt voor acquisitie. De klantretentie zorgt ervoor dat diezelfde klant vaker terugkomt terwijl de kosten niet evenredig stijgen.
Lees meer over de winstmarge verhogen van je webshop
Goedkoop webwinkel keurmerk
Een manier om een hogere conversie te krijgen in je webshop is om gebruik te maken van een webwinkel keurmerk. Een keurmerk straalt vertrouwen uit naar je bezoekers. Ze weten met een keurmerk dat je webshop veilig is om bij te bestellen.