Webshop laten maken of bouwen? Door de bouw van een webshop uit te besteden aan een e-commerce specialist is het mogelijk om je als ondernemer volledig op je bedrijf te focussen. Door een webshop te laten maken krijgt de webshop een professionele uitstraling en meer sales.
In dit artikel heb ik diverse tips voor je om een webshop uitbesteding te doen.
Kan je zomaar een webshop beginnen?
Zomaar een webshop beginnen is iets waar je over na kunt denken als ondernemer. Een goede webshop kan meer omzet draaien dan 1 of meer winkelvestigingen omdat het bereik niet regionaal is. Je kunt op landelijk, continentaal of wereldwijd niveau verkopen.
Een webshop beginnen brengt echter extra werk en kosten met zich mee. Veel ondernemers zien een webshop als ‘iets voor even erbij’, maar zo werkt het helaas niet. Net als bij het openen van een fysieke winkel heb je diverse investeringen nodig om:
- meer in te kopen
- de webshop te laten bouwen
- online marketing op te starten
- mensen om orders te verwerken
- licenties aan te schaffen voor boekhoudsoftware, webshop software
- hosting en domeinnamen aan te schaffen
Ook kost het runnen van een succesvolle webshop veel tijd en energie. Het mooie van een webshop is echter dat het bereik van je bedrijf veel groter wordt en de kans op extra omzet veel groter wordt. Een webshop zorgt voor meer bezoekers naar je fysieke winkel door de hogere naamsbekendheid. De grootste investeringen, zoals de bouw van de webshop, zijn ook eenmalig terwijl de inkomsten terugkerend zijn. Dat maakt het een interessante stuk digitaal vastgoed voor je bedrijf.
Wat doet een webshop bouwer precies?
Een (freelance) webshop bouwer ondersteunt je bedrijf bij het bouwen en doorontwikkelen van je e-commerce platform. Vaak is dit in de vorm van een webshop.
Het doel van een freelance webshop bouwer is het netto resultaat van een webshop te verhogen. Door processen te automatiseren, nieuwe functies te ontwikkelen voor klanten en backoffice systemen te optimaliseren. De werkzaamheden van een interim e-commerce manager bestaan uit:
- e-commerce analyse en advies.
- technische e-commerce doorontwikkeling.
- technische zoekmachine optimalisatie
- e-commerce project management; het begeleiden van een complex webshop traject. Het leiden van een technisch team.
- e-commerce operations management; het stroomlijnen en automatiseren van operationele processen, zoals orders afhandelen, voorraden managen en koppelingen met externe tools.
- aanschuiven bij gesprekken met marketeers, magazijn medewerkers en andere betrokken medewerkers.
Het runnen van een e-commerce business is minstens zo intensief als het runnen van een fysieke winkel. Een webshop kun je daarom ook zien als het openen van 1 of meer extra vestigingen, met daarbij ook de nodige investeringen.
Hoe maak je snel een webshop?
Snel een webshop maken is mogelijk, maar dan kun je niet direct verwachten dat je jouw shop kunt meten met de gevestigde orde. En dat is precies het probleem. De online wereld is erg transparant en mensen kunnen binnen enkele clicks diverse webshops vergelijken. Een professionele webshop waar echt tijd voor is genomen zal veel beter verkopen dan een webshop die snel in elkaar geknutseld is.
Een professionele webshop maken vergt veel creatief en technisch denkwerk. Vooral omdat ieder bedrijf een uniek scenario is en daardoor maatwerk nodig is.
Een webshop laten maken kost gemiddeld zo’n 4 tot 36 weken, met enkele uitschieters naar boven. Het is mogelijk om snel een webshop op te starten, maar met de bouw alleen ben je er niet. Je dient een assortiment op te bouwen met product informatie, foto’s, etc.
Daarnaast kan een webshop laten maken complexer worden als er externe pakketten gekoppeld dienen te worden.
Wat zijn de kosten om een webshop te laten maken?
De kosten voor het laten bouwen van een webshop kun je vergelijken met de kosten van een nieuwe auto. Je kunt kiezen voor een eenvoudige Suzuki of een luxe Audi of Bentley.
Een standaard webshop met bijvoorbeeld een e-commerce platform als Magento of Woocommerce start bij een freelancer of kleine webdesign agency bij zo’n € 3.000,- excl. btw. Kies je voor een bestaand thema dan zijn de kosten veelal lager maar de keerzijde is dat je een webshop hebt die lijkt op honderden andere webshops in je branche. De meeste ondernemers willen een webshop die aansluit bij de huisstijl en bedrijfscultuur van de ondernemer.
Kies je voor een iets luxere webshop met een maatwerk design en een aantal extra functies dan hanteren de meeste ervaren freelancers en agencies een tarief van € 3.000,- tot € 20.000,-. In deze prijscategorie is veel meer aandacht aan design en vertrouwen besteed en dat zie je terug in het conversie percentage van bezoekers naar kopers. Een webshop met 3% conversie i.p.v. 1% doet 3 keer zoveel omzet met dezelfde kosten. Een ondernemer met een langere termijnvisie zal daarom meestal kiezen voor een maatwerk design.
Veel webshop systemen hebben bestaande modules of plugins. Voor veel wensen kun je hiervan gebruik maken, maar vaak zijn wensen ook erg specifiek of doet een plugin nét niet wat je wilt. Dan is maatwerk nodig. Je komt qua prijscategorie dan eerder bij een Audi of zelfs Bentley terecht en dan zijn investeringen tussen de € 20.000,- en € 100.000,- met uitschieters naar boven.
Naast de eenmalige investering heb je ook operationele kosten. Daarbij kun je denken aan hosting, logistiek, verzendkosten, verpakkingsmateriaal, etc. Ik kan je aanraden om sowieso goede hosting te nemen, hoe sneller de webshop, hoe meer sales.
Zelf goedkoop een webshop maken
Wil je zelf een webshop maken dan kun je kiezen om een platform als Lightspeed of Shopify te leasen of filmpjes te kijken op bijvoorbeeld Youtube. Een groot nadeel van een lease platform is dat je nooit ownership krijgt. Het platform wordt nooit van jou. Je bent daardoor verplicht en gedwongen om volgens hun regels te werken en bent beperkt door de technische mogelijkheden van het platform. Ook bij een verkoop is de verkoopwaarde veelal lager.
Goedkoop een webshop laten maken
Ik denk dat de meest goedkope oplossing als je een webshop met volledig ownership wilt uitbesteden is om een freelancer in te huren en de webshop o.b.v. een thema te laten bouwen. Echter heb je dan wel een webshop die dezelfde look & feel heeft als duizenden andere webshops, omdat die gebruik kunnen maken van hetzelfde thema. Helemaal als het een gratis thema is.
Professionele webshop laten maken
Een professionele webshop laten maken loont op de middellange termijn beter. Je kunt een webshop laten maken die exact aansluit op de stijl en cultuur van je bedrijf. Je wilt eigenlijk dat beide elementen gelijk lopen met je fysieke winkel (als je die hebt). Zo creëer je eenheid, consistentie en vertrouwen van mensen dat leidt tot meer sales.
Woocommerce webshop laten maken
Met Woocommerce beschik je als ondernemer over een platform om een professionele webshop te runnen. Zo heb ik zelf tal van high-end webshops met Woocommerce gebouwd waaronder Waldopastry.com, PaintDeals.com en LifeDeals.com. Vroeger was Woocommerce veelal geschikt voor startende webshop ondernemers, maar inmiddels is het volgroeid tot een volwassen e-commerce platform.
Magento webshop laten maken
Magento is tevens een professioneel e-commerce platform. Een sterk punt van Magento is de multistore functionaliteit waarbij je verschillende webshops vanuit 1 platform kunt draaien. Bij Woocommerce is dat op dit moment iets omslachtiger. Zo heb ik diverse klanten die een holding hebben met diverse webshops / BV’s, en die allemaal uit 1 centraal platform uitrollen. Dat zorgt voor een snellere ’time to market’.
Per maand betalen voor een webshop
Wil je jouw webshop laten maken en in meerdere maanden betalen. Veel e-commerce specialisten en bureau’s bieden de mogelijkheid om een investering in meerdere termijnen te voldoen. Zo kun je met de cashclow uit de webshop orders de betaling aan het bureau voldoen.
Webshop laten maken door Menno
Wil je door mij een webshop laten maken? Ik ga graag vrijblijvend met je in gesprek. Plan hiervoor een Groeigesprek op deze pagina.