Local SEO Google Maps

Local SEO, verbeter de lokale vindbaarheid van je website en van je bedrijf met o.a. Google Maps

Menno Bouma Zoekmachine Optimalisatie Reactie plaatsen

Local SEO gaat over lokale vindbaarheid en zichtbaarheid van ondernemers door regionale potentiële klanten. In dit artikel leg ik je uit wat Local SEO is en hoe je dit kunt toepassen voor je bedrijf.

Local SEO voor de bakker om de hoek

Local SEO Google Maps

Veel ondernemers hebben voldoende werk als ze goed te vinden zijn voor bijvoorbeeld hun eigen buurt, dorp of regio. Een Friese bakker hoeft geen klanten uit Limburg. En mensen uit Limburg zijn ook niet bereid om voor een brood naar Friesland te komen.

Wat is Local SEO precies?

Onze bakker uit mijn woonplaats Bolsward heeft veel meer behoefte dat mensen uit Bolsward en omstreken zijn website en bedrijf weten te vinden. SEO staat voor Search Engine Optimalization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Local staat voor lokaal. Het gaat dus om de vindbaarheid online voor mensen in de buurt.

Tips om Local SEO toe te passen met o.a. Google Maps

Zoekmachines zoals Google en social media platformen zoals Facebook, richten zich steeds meer op het personaliseren van inhoud. Google toont steeds vaker zoekresultaten van bedrijven in de buurt en Facebook toont resultaten van mensen in je eigen stad of dorp. Hierbij geef ik je 7 tips om je lokale vindbaarheid te optimaliseren.

Local SEO Google Maps

1. Gebruik de adresgegevens van je bedrijf met rich markup in de footer van je website

Door in de onderkant van je website, de footer, de onderstaande code over te nemen en in te vullen met je eigen gegevens, help je Google om je bedrijf beter te vinden.

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
   <span itemprop=”name”>Naam bedrijf hier</span>
   <div itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
     <span itemprop=”streetAddress”>Adres hier</span>
     <span itemprop=”addressLocality”>Plaats hier</span>,
     <span itemprop=”addressRegion”>Provincie hier</span>
     <span itemprop=”postalCode”>Postcode hier</span>
   </div>
   Phone: <span itemprop=”telephone”>Telefoonnummer hier</span>
</div>

2. Maak een Google+ business pagina voor Local SEO

Door een Google+ business pagina aan te maken help je Google met het vindbaar maken van je bedrijf. Je kunt eventueel verschillende locaties toevoegen en ieder van deze voorzien van eigen informatie zoals openingstijden. Vervolgens kun je de url van je business pagina toevoegen als Publisher in bijvoorbeeld WordPress of Joomla. Met een Winstmagneet Website heb je de optie om eenvoudig je Google+ Business pagina te koppelen.

Zorg dat je alle functies van Google+ Business gebruikt. Hoe meer informatie je deelt, hoe beter Google je bedrijf zal belonen met betere lokale zichtbaarheid.

3. Maak een geoptimaliseerde landingspagina

Je kunt je lokale vindbaarheid vergroten door een landingspagina te schrijven die aan alle SEO eisen voldoet. Dit doe je voor bepaalde zoekwoord combinaties, die belangrijk zijn in je branche. Zo kun je bijvoorbeeld een landingspagina ‘Bakkerij Bolsward’ maken. In mijn cursus SEO Bootcamp geef ik je tips om aan de SEO te werken. Met mijn tool LocalTraffic Pro ben je in staat om geautomatiseerd optimale landingspagina’s te maken voor alle steden en dorpen in je regio.

LocalTraffic Pro

4. Meld je bedrijf aan bij diensten als Yelp en Thuisbezorgd.nl

Er zijn tal van websites die zich richten op de lokale zichtbaarheid van je bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn Yelp, Couverts en Thuisbezorgd.nl. Let wel op dat sommige partijen commissie per verkoop hanteren, waardoor je winstmarge onder druk komt te staan.

Local SEO is ideaal voor ondernemers die meer lokale zichtbaarheid willen en klanten vanuit de regio willen. Start daarom vandaag nog met de tips uit dit blog of bestel één van mijn trainingen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *