Assortiment; hoe maak je een onweerstaanbaar aanbod in je webshop

Menno Bouma Catalogus, Webwinkel starten Reactie plaatsen

Hoe vind ik een goed product voor mijn webshop?

Een goed assortiment is cruciaal voor succes met je webshop. Je verkoop gaat er door omhoog, maar ook blijf  je niet met voorraad zitten die alleen maar in waarde daalt.

Maar wat is een goed assortiment? Welke producten zijn geschikt om aan de man te brengen met je webshop? Dit is 1 van de moeilijkste dingen bij het opzetten van een webshop, omdat:

  • je het liefst een product wilt waar je verstand van hebt
  • en wat je leuk vind om zelf te gebruiken
  • en waar je volledig achter staat

assortiment

E-commerce groei is booming!

Van sommige webshops sta ik nog steeds versteld dat deze producten online verkocht worden. Neem bijvoorbeeld een meubelwebshop. Persoonlijk zou ik nooit een dure bank online kopen zonder deze gevoeld en bekeken te hebben. Of schoenen en kleding, je wilt toch eerst passen, voelen, ruiken voordat je iets koopt?

Toch draaien webshops als Zalando en Zappos mega omzetten van miljarden dollars met het overhoop gooien van de schoenenbranche.

Ik kan het je op een briefje geven dat de winkelstraat de komende 10 jaar totaal getransformeerd is naar 1 grote kijkshop waarin klantenservice en gebruikerservaring centraal staan en je hooguit een product in de winkel koopt via een zuil aangesloten op het web.

Alleen winkels die durven te innoveren met e-commerce en inzetten op mobiele telefoons en tablets zullen de hevige concurrentiestrijd winnen!

Concurrenten van je webshop

Een ondernemingsplan zo dik als een bijbel is echt garantie voor succes. Je hebt veel meer aan een simpel marktonderzoek in bijvoorbeeld Google. Op welke zoekwoorden zoeken mijn potentiële klanten om op mijn webshop terecht te komen? Wat kost het om 1 bezoeker op mijn site te krijgen? Dit zoekwoorden volume kun je onderzoeken met de Google Keyword planner, met Webmaster Tools of met handige tools zoals de SEO Suite. Je kunt zelfs onderzoek doen naar waar je concurrenten mee werken, zodat je hun een streepje voor kunt blijven.

Ontdek op deze manier of er nog een kans voor je is of dat je markt verzadigd is en je op een kaal stuk land staat te grazen.

Een kijkje in de keuken nemen

Wat je kunt doen om concurrentieonderzoek te doen is om eens een kijkje in de keuken van je concurrent te nemen. Zoek eens in Google op een belangrijke zoekterm m.b.t. je product en bekijk de websites van de top 3. Bestel desnoods een product bij 1 van de shops en maak een screenshot van alle pagina’s die je tegen komt.

Als de top 3 webshops er megagoed uit zien dan kun je jezelf afvragen of het niet verstandig is om in een ander branche of met een ander product te beginnen.

Breed assortement of diep assortiment

Met een breed assortiment heb je verschillende productcategorieen en van iedere categorie een aantal producten. Je bent niet echt een specialist in 1 of 2 producten, maar all-round beschikbaar voor je klant. Een klant zal vaker bij je terug komen.

Met een diep assortiment ben je echt een specialist op een bepaald product en heb je vaak maar 1-5 productgroepen. Je hebt een niche gekozen! Door te kiezen voor een niche kun je veel meer focus hebben op 1 product en zul je meestal ook beter scoren in Google.

Wees uniek met je assortiment

Door jezelf een bepaalde identiteit te geven kun je uniek worden in je assortiment. Kies je voor goedkoop, exclusief, gratis, all-in?

Een paar voorbeelden:

– Van één merk
– Alleen A-merken
– Alleen B-merken
– Duurzaam
– Outlet
– Milieu vriendelijk
– Goedkoop
– Exclusief
– Onslijtbaar
– Gratis
– All-in

Een goede marge krijgen op je assortiment

Bij het samenstellen van je assortiment moet je goed je marges in de gaten houden. Voor je het weten zijn je kosten per verkoop zo hoog dat je voor joker pakketjes staat te versturen. Als het verschil tussen je inkoop en verkoop vrij laag is dan heb je ook geen budget om marketing te voeren en blijft er helemaal geen zakcentje over.

Probeer ook niet alles op te maken aan je webwinkel software, maar wees hier ook niet te zuinig mee. Investeringen in je software gaan namelijk je hele leven mee en dragen dus jaar op jaar bij aan de groei van je omzet.

kortingscode

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *