Het belangrijkste wat je moet begrijpen en implementeren in je bedrijf om succes te hebben op internet is het vergroten je bekendheid, het vertrouwen dat bezoekers in jou hebben en hun waardering ervoor.
Als mensen jou beter kennen, vertrouwen in je hebben en je waarderen dan gaan ze veel sneller bij je kopen. Dit leer je o.a. ook in mijn SuperSite Club. In dit artikel geef ik je 15 tips hoe je kunt werken aan deze drie onderdelen.
5 tips voor het vergroten van je bekendheid
1. Geef jezelf een identiteit
Mensen kunnen jou alleen vinden als je weet wie je bent. Ben jij handig in het inrichten van advertenties op Facebook? Dan ben jij een Facebook Specialist! Noem jezelf dus ook zo op je website en richt je website in op dit onderwerp. Als mensen dan gaan Googlen op Facebook specialist gezocht o.i.d. dan is de kans enorm groot dat je website naar voren komt.
2. Werk aan een expert status in jouw markt
Als je eenmaal een identiteit hebt, dan moet je er alles op alles op zetten om een expert te worden in je vak en dit ook uit te stralen naar je bezoekers. Je kunt jezelf een expert status geven door duidelijk te laten zien voor welke klanten je werkt. Je kunt ook met keurmerken werken of een boek schrijven.
3. Maak jezelf vindbaar op het internet met een populair blog
Door gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie in je website kun je vindbaar worden op zoektermen die relevant zijn voor jouw business. Als je een Facebook specialist bent, zorg dat je vindbaar wordt op vragen als:
- hoe richt ik een Facebook advertentie in?
- hoe beheer ik mijn Facebook advertenties?
- hoe maak ik een Facebook pagina?
Zorg er wel voor dat je niet alles gratis weggeeft anders heeft je product geen toegevoegde waarde meer. En zorg dat je mensen stimuleert om je artikel te delen op Twitter, Facebook, etc.
4. Adverteer naar de juiste doelgroepen
Met Google en Facebook kun je enorm goed je advertenties richten op mensen met een bepaalde interesse. Hiermee kun je dus goed je doelgroep bereiken. Zorg dat je advertenties deze groep prikkelen en geef een gratis product weg.
5. Ontwikkel een gratis product
Je kunt mensen kennis met je laten maken door een gratis product weg te geven. Dit kan bijvoorbeeld een e-book, video, speciaal rapport, inzicht of iets anders zijn. Het voordeel van een digitaal product is dat het weinig kosten met zich meebrengt en je het versturen ervan kunt automatiseren. Je kunt dit gratis product gebruiken om je mailinglijst uit te breiden; bezoekers ontvangen het product na hun inschrijving.
5 tips voor het krijgen van meer vertrouwen
1. Durf je te laten zien
Op veel websites zie je niet de persoon of personen die ander het bedrijf zit(ten). Mensen doen graag zaken met mensen en als je verstopt zit dan krijg je ook geen klanten.
2. Gebruik klantervaringen op je website
Door mensen iets goeds te laten zeggen over jou bedrijf in een tekst of video, geef je enorm veel vertrouwen aan nieuwe bezoekers. Je kunt deze video’s ook promoten om extra vertrouwen je krijgen. De conversie van bezoekers naar klanten op je website zal ook enorm toenemen.
3. Wees voorspelbaar en consistent
Als jij je bezoekers beloofd om maandag en vrijdag te bloggen en je doet dit na 2 weken al niet meer dan is je belofte verbroken en verdwijnt je geloofwaardigheid. Soms is het lastig om consistent door te gaan omdat je niet direct resultaat ziet, maar onthoud; de aanhouder wint!
4. Gebruik geen jargon/vaktaal in je teksten
Je moet begrijpen dat een bezoeker veel minder kennis heeft van jouw product of dienst. Als jij dan met moeilijke termen gaan gooien in je teksten, dan zal misschien 10% van je bezoekers dit begrijpen. De andere 90% snapt er niets van en zal daardoor je product ook niet kopen.
5. Durf je fouten te erkennen
Soms gaat er wel eens iets fout. We zijn allemaal mensen en een foutje kan gebeuren. Durf dit dan ook te erkennen, biedt je verontschuldigingen aan en geef misschien iets cadeau. Blijf communiceren. Je prospects en klanten zullen dit erg waarderen.
5 tips voor het krijgen van waardering als ondernemer
1. Zorg dat je bedrijf bij je karakter past, wees echt en authentiek
Als je een persoon goed kent en het bedrijf straalt het karakter uit van deze persoon of directeur, dan zul je merken dat de cultuur in het bedrijf veel beter is en je waardering krijgt van andere mensen. Beschouw je bedrijf eens als jezelf en denk goed na hoe jij om zou moeten gaan met je prospects en klanten.
2. Wees aardig tegen mensen
Dit klinkt misschien makkelijk, maar het is niet vanzelfsprekend. Vooral als je mensen hebt die op je zenuwen werken, dan wordt de situatie alleen maar beter als je zelf aardig blijft. Durf ook eens iets te geven zonder er direct iets voor terug te verwachten. Onvoorwaardelijk geven krijg je enorm veel waardering van.
3. Nodig je bezoekers uit tot interactie
Mensen worden graag betrokken bij leuke en interessante zaken. Durf ze daarom ook uit te nodigen tot interactie op bijvoorbeeld je website, je Facebook pagina, de reacties onder een blog. Je kunt ook een vraag stellen in een Facebook advertentie en reacties loswekken bij je doelgroep.
4. Zorg voor relevantie
Door goed onderzoek te doen naar de pijnpunten van je doelgroep, krijg je enorm veel inzicht in de behoeften van je potentiële klanten. Zij zullen zich veel beter herkennen in je product of dienst. Je hebt hiermee ook genoeg gesprekstof om een goed blog op te zetten.
5. Wees positief!
Herken je wel eens dat je moet lachen omdat iemand anders lacht (terwijl het niet eens zo’n hele goede grap was)? Door positief te zijn worden de mensen om je heen ook positief. Het werkt enorm aanstekelijk en positieve mensen werken als magneten naar andere mensen.
Jouw beurt
Er zijn 3 dingen die jij vandaag kunt doen om meer vertrouwen, waardering en bekendheid te krijgen:
- Blijf me volgen via mijn mailinglijst, je kunt je inschrijven op deze pagina.
- Werk met me samen in de SuperSite Club
Dit is een online community van ondernemers waarin o.a. dit onderwerp uitgebreid besproken wordt. - Laat een reactie achter onderaan dit bericht. Met jou bijdrage versterk je de wil om verder te gaan met deze 15 tips en kan ik je nog gerichter helpen met het schrijven van de volgende blogs.
Veel succes en graag tot kijk!
– Menno
Reacties 2
Pingback: Wat is conversie optimalisatie en hoe kan ik de conversie verbeteren? - Menno Bouma
Pingback: De basis voor zakelijk succes - Menno Bouma