Magento bestelling afhandelen / verwerken
Van iedere Magento webshop klant krijg ik de vraag over hoe een bestelling in hun webshop moet worden afgehandeld. Ook krijg ik deze vraag regelmatig via bezoekers van deze website. Daarom leek het mij een goed plan om hier een kort artikel voor te schrijven.
Stappenplan om succesvol Magento bestellingen te verwerken
De volgende stappen dienen gedaan te worden voor het afhandelen van een bestelling (let op; de vertalingen verschillen wel eens per taalpakket):
- Inloggen in Magento en klikken op de bestelling die op ‘Processing’ staat (via Verkopen > Bestellingen.
- Rechtsboven klikken op ‘Verstuur’ of ‘Versturen’. De bestelling wordt niet direct verstuurd, maar je komt in het scherm voor een track-en-trace-code en andere opties.
- Vul eventueel een track-en-trace-code in, bijv. DHL, 12345678 (op te vragen bij de transporteur / vervoerder
- Vink ‘E-mail een kopie van de verzending’ aan en voeg vervolgens eventueel nog een notitie in. Deze komen terecht op de mail die de koper ontvangt na het drukken op ‘Stuur verzending’. Het notitieveld wordt pas actief als de e-mailnotificatie is aangevinkt.
- Controleer de bestelling en klik op ‘Stuur verzending’. De status van de bestelling veranderd naar ‘Complete’ en de bestelling is afgehandeld.
- Nu zijn er twee scenario’s: Of je pakt het product zelf in en doet deze op de post. Of de bestelling wordt automatisch verstuurd naar een fulfillment bedrijf die de bestelling voor je afhandeld.
Reacties 1
Bedankt voor je artikel, begin Magento steeds beter te begrijpen..