De basis voor zakelijk succes

Menno Bouma Groei van je bedrijf, Performance Coaching, Persoonlijke ontwikkeling Reactie plaatsen

Een ondernemer wil graag zakelijk succes. Om dit te bepalen dien je voor jezelf een definitie hiervan op te stellen. Wat maakt jou zakelijk succesvol? Een ton per jaar? Een miljoen per jaar? 100 klanten?

Voor mij is zakelijk succes het volgende:

  • kunnen doen wat ik leuk vind
  • kunnen doen waarvoor ik geleerd heb
  • financiële rust, genoeg verdienen om een prettig leven te hebben
  • werken met leuke en inspirerende ondernemers en collega’s
  • mensen verder helpen naar een hoger niveau
  • kunnen werken waar ik wil

Veel mensen koppelen succes direct aan geld. Ik ken echter best veel topondernemers die niet erg gelukkig zijn helaas. Het gezegde ‘het is eenzaam aan de top’ gaat voor topondernemers regelmatig op.

Hoe krijg ik financiële rust?

Geen zorgen kunnen maken om geldzaken binnen je prive en zakelijke leven geeft financiële rust. Dit betekent dat je een goede controle hebt over je inkomsten en uitgaven en zorgt dat de inkomsten (meestal) hoger zijn dan de uitgaven. Je bouwt vermogen op. Uitgaven maken is niet zo moeilijk. Inkomsten maken is echter lastiger als ondernemer. Je dient een probleem in de markt te vinden en hier een passende oplossing voor te hebben. Waarmee je een goede boterham kunt verdienen.

Als je focust op wat je leuk vind om te doen en zorgt dat je hier een verdienmodel omheen bouwt en klanten ermee kunt helpen dan ben je op de goede weg. Je krijgt financiële rust, maar ook voldoening en plezier. Je werk sluit aan bij je hart en ziel. Dat is zakelijk succesvol zijn.

De sleutels voor zakelijk succes

Om zakelijk succes te kunnen hebben, heb je klanten nodig. Om klanten te bereiken dien je 2 sloten te openen, namelijk toegevoegde waarde en zichtbaarheid.

Sleutel 1: toegevoegde waarde

Het principe van wederkerigheid is een enorm sterk marketingtool. Je geeft je klant zoveel gratis waarde dat het gevoel ontstaat dat hij of zij wat terug moet doen. Je kunt toegevoegde waarde bieden aan je klanten door bijvoorbeeld een blog te starten en gratis kennis te delen (zoals dit artikel). Veel lezers waarderen dat ik dit doe en er ontstaat een steeds warmere band.

Daarnaast gaat zakelijk succes om de toegevoegde waarde die je kunt bieden aan bestaande klanten. Je biedt je klanten geen tijd, maar de kennis en vaardigheden die je bezit i.c.m. je persoonlijke karakter. Je lost problemen op en helpt met het waarmaken van bepaalde wensen.

Sleutel 2: zichtbaarheid

De tweede sleutel voor zakelijk succes is zichtbaarheid. Je kunt zoveel kennis en ervaring in een vakgebied hebben, maar als niemand het weet dan doet ook niemand een aanvraag. Mensen moeten weten dat je er bent en dat ze jou voor dat specifieke vraagstuk kunnen benaderen.

Hoe kun je je zichtbaarheid vergroten? Dan kan o.a. op de volgende manieren:

  • netwerkevents bezoeken
  • werken aan zoekmachine optimalisatie
  • e-maillijst opbouwen
  • social media activiteit
  • webinars geven

Je kunt beter zichtbaar worden door te werken aan een uitgekiende strategie. In dit artikel https://mennobouma.com/15-tips-vertrouwen-bekendheid-waardering-website-ondernemer/ leer ik je met 15 tips hoe je meer vertrouwen, waardering en bekendheid krijgt.

Zakelijk succes breng in je de praktijk door jezelf als ondernemer continu door te ontwikkelen op alle gebieden die voor jou relevant zijn. Je kunt continu werken aan het creeren van leuk werk, nieuwe kennis opdoen, leuke mensen ontmoeten en je oplossingen voor klanten verbeteren. Zorg ervoor dat je concrete, praktisch toepasbare en resultaatgerichte oplossingen biedt.

Wil jij werken aan je zakelijke succes? Bel me vrijblijvend of stuur een mail, dan gaan we werken aan jou persoonlijke en zakelijke succes.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *