valkuilen voor ondernemers

5 Valkuilen voor ondernemers bij het starten van een webshop

Menno Bouma E-commerce Reactie plaatsen

Elke dag nemen letterlijk duizenden gewone, verstandige en normale mensen de sprong en beginnen ze hun eigen bedrijf. Terwijl ze zich in het diepe gooien, weten ze eigenlijk maar weinig van de valkuilen voor ondernemers.

Als je je in de beginfase van jouw eigen bedrijf bevindt, moet ik je waarschuwen: vermijd deze fouten alsof je leven ervan afhangt. Laten we eens kijken naar de vijf valkuilen voor ondernemers bij het starten van een webshop.

valkuilen voor ondernemers

1. Te klein denken over de valkuilen voor ondernemers

Veel startende ondernemers willen voor zichzelf een loon genereren en meer niet. Probeer in plaats daarvan winst te maken, iets groots te bouwen en iets groots te bouwen. Als je op de sterren schiet, faal je misschien, maar je haalt tenminste de maan. Op deze manier voorkom je dat je een van de valkuilen voor ondernemers in gang zet in een vroeg stadium.

2. Onderschat het benodigde geld

De kosten voor het starten van een nieuw bedrijf kunnen sterk variëren – van enkele duizenden dollars tot meer – en zijn afhankelijk van het type bedrijf dat je start. Een deel van het uitzoeken hoeveel geld je nodig hebt om aan de slag te gaan, is door te projecteren hoeveel inkomsten jouw nieuwe bedrijf zal genereren om de opstartkosten te compenseren. Dat kan een lastige berekening zijn die afhangt van veel verschuivende variabelen.

Ongeacht het bedrijf, een goede vuistregel is om meer te budgetteren dan je denkt dat je nodig hebt. Er zijn tal van online tools waarmee je de kosten van jouw bedrijf tot leven kunt brengen. Maar het simpele advies van doorgewinterde ondernemers? Wat je denkt dat je nodig hebt, onderschat je waarschijnlijk.

3. De verkeerde partner kiezen

Een zakelijk partnerschap lijkt veel op een huwelijk. En net als een huwelijk dat eindigt in een scheiding, kan een zakelijk partnerschap dat uit elkaar valt een spoor van wrakstukken achterlaten. Sommige ondernemers zeggen zelfs dat het opbreken van een bedrijf erger is dan een scheiding. Een van de valkuilen voor ondernemers is dan ook het aangaan van een verkeerde partnerrelatie.

Jarenlang hebben jullie geen van beiden het geld om de ander uit te kopen, aangezien al jouw geld door je bedrijf wordt opgenomen. Het kan dus zijn dat je vastzit aan een ‘echtgenoot’ van een bedrijf.

De alchemie die nodig is voor een goed partnerschap, ironisch genoeg, vraagt om iemand die je sterke en zwakke punten aanvult met behoud van een gedeelde visie voor je onderneming.

In les 24 van mijn E-commerce Mastery ga ik om deze reden dan ook uitvoerig in op het aangaan van partnerships.

valkuilen voor ondernemers

4. Ervan uitgaande dat alleen mooie branding succes zal opleveren

Alle interne passie bij het creëren van jouw merknaam, logo, slogan en creatieve branding kan de motivatie en brandstof geven om een website te lanceren. Maar het kan moeilijk zijn voor mensen buiten het bedrijf om even enthousiast te zijn over die merkconcepten.

De eerste opwinding kan ertoe leiden dat bedrijfseigenaren sommige details over het hoofd zien in andere belangrijke aspecten van branding, zoals marketing en prijzen. Bij de lancering kan de realiteit beginnen wanneer het logo geen verkeer genereerde of de slogan niet zorgde voor meer conversies.

De meeste kopers zijn gewoontedieren; ze willen iets unieks dat ze nergens anders kunnen krijgen, of een basisproduct voor de beste prijs. Als je een van deze dingen kunt doen en een geweldige merkbeleving kunt creëren, dan kan je de hoge mate van loyaliteit bereiken waarnaar je op zoek bent, hogere bestelwaarden of frequentere aankopen.

5. Wachten tot je aanbod perfect is om te lanceren

Vanaf het idee zijn er veel dingen die je ervan kunnen weerhouden om de bal aan het rollen te krijgen bij jouw nieuwe zakelijke onderneming. Je kunt een meningsverschil hebben met een partner, jouw kans te veel analyseren of iets zomaar laten mislukken. Niet starten is een van de belangrijkste redenen waarom startups kunnen stoppen voordat ze zelfs maar zijn begonnen.

Je moet soms accepteren dat de eerste ronde van de website niet perfect zal zijn, want geen enkele website zal ooit perfect zijn. Het is dus een van de vaak voorkomende valkuilen van ondernemers om te laat hun aanbod te lanceren.

Conclusie

Een succesvolle start-up wordt niet door één persoon alleen gebouwd – omring jezelf met deskundigen en partners waar je op kunt steunen en van kunt leren. Hoewel er verschillende opstartfouten zijn die je tijdens het opbouwen van jouw bedrijf wilt vermijden, zijn incidentele fouten onvermijdelijk en moeten jouw verwachtingen dienovereenkomstig worden beheerd.

Wees niet bang voor mislukking; leer in plaats daarvan van je fouten en draai jouw bedrijfsmodel waar nodig. Test nieuwe ideeën en krijg feedback zodat je jouw product kunt aanpassen om beter aan de behoeften van klanten te voldoen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *