Stap 1: Je verdiepen in de wereld van webshops
Om een webshop te kunnen starten is het van belang om de basiskennis te hebben. Je moet weten welke software je kunt gebruiken, hoe je bezoekers naar je shop krijgt, hoe je zorgt dat ze klant worden, ze veel bij je besteden en hoe klanten ook weer terug komen.
Tip: kijk eens op http://www.supersiteformule.nl
Stap 2: Het kiezen van een productassortiment en leveranciers
Om producten kunnen verkopen, dien je eerst een product te hebben. Je kunt ervoor kiezen om deze producten zelf te produceren. Je kunt ook kiezen voor externe leveranciers. Bij de eerste optie heb je er meer werk van, maar heb je meer winstmarge. Bij de tweede optie heb je er minder werk van maar ook minder winstmarge.
Probeer 1 of meer producten te ontwikkelen waarbij de marge hoger is dan € 50,- of 30%. Anders moet je erg veel volume maken om een gezonde winst te maken en heb je weinig middelen om te adverteren in bijvoorbeeld Facebook marketing of Google Adwords.
Stap 3: Het (laten) ontwikkelen van een webshop
Persoonlijk vind ik dat een goed fundament belangrijk is om te kunnen groeien in de toekomst. Je kunt beginnen met een goedkoop webshop pakket, maar dan loop je al gauw tegen beperkingen aan. En dan kun je helemaal opnieuw beginnen. Migraties naar andere systemen zijn vrij prijzig, dus moet je alle producten en klanten weer overzetten.
Een aantal zaken zijn belangrijk:
- schaalbaar, in klanten, bestellingen, producten, voorraad
- snel (max. 1 seconde laadtijd)
- vindbaarheid mogelijkheden
- eigendomsrecht; wat gebeurt er als je naar een ander systeem of webshopbouwer gaat?
- keuze van betaalmogelijkheden
Stap 4: Webshop marketing
Als je webshop er goedverzorgd en vertrouwd uit ziet, dan kun je starten met online marketing / webshop marketing. Je moet hier echt pas mee beginnen als je een goed gevoel over je webshop hebt.
Adverteren kan namelijk prijzig zijn en je wilt dat zoveel mogelijk van de bezoekers die je binnen haalt ook echt klant worden. Besef ook dat online marketing niet eenmalig is, het is een continu proces.
Denk aan je:
- vindbaarheid
- conversie
- orderwaarde
- terugkerende klanten
Stap 5: Streef om beter te zijn dan concurrenten
Wees vernieuwend. Kijk voortdurend naar wat concurrenten doen en heb continu het streven om beter te zijn. Zo scoor je meer bezoekers en meer klanten.
Dit zijn punten waaraan je kunt werken:
- uitstraling van je design
- vertrouwen; klantervaringen, keurmerken, betaallogo’s, etc.
- responsive design voor mobiele apparaten
- klantenservice
- persoonlijkheid
De formule voor een succesvolle webshop
Er zijn nogal wat factoren die bepalend zijn voor het succes van je webshop of website. Sinds 2006 heb ik onderzoek gedaan naar de meest effectieve internet technieken. Ik heb deze omgezet in een online training. Je kunt meer informatie bekijken op http://www.supersiteformule.nl.
Veel succes!