Zoekmachine optimalisatie (SEO) tips voor je e-commerce webwinkel / webshop. Je hebt een webshop laten bouwen of zelf eentje in elkaar geknutseld, maar nu begint pas het echte werk. Hoe krijg je bezoekers op je webshop die een product kopen. In dit artikel geef ik je 10 tips voor het zoekmachine optimaliseren van je webshop.
1. Ontdek de populaire zoekwoorden, de basis van zoekmachine optimalisatie
Door te ontdekken welke zoekwoorden van de producten in je webshop het meest populair zijn leg je de basis van zoekmachine optimalisatie. Deze zoekwoorden komen namelijk terug in de categorieën, product titels, productbeschrijvingen, labels, filters, meta informatie, rich snippets, etc. De zoekwoorden vormen het spinnenweb van je webshop. Zoekwoorden kun je vinden door onderzoek te doen en tevens door gewoon logisch na te denken. Met een tool als Keywordtool Pro of KWFinder.com kun je allerlei zoekwoorden vinden die populair zijn in je branche. Probeer een maand, zoek alle woorden en stop daarna het lidmaatschap.
Je kunt ook alle zoekwoorden vinden die gerelateerd zijn aan andere zoekwoorden. Zo ontdek je misschien dat mensen hele andere zoekwoorden gebruiken dan jij in gedachte hebt. Veel woorden hebben namelijk synoniemen. En van veel zoekwoorden gebruiken mensen meer een beschrijvende zoekopdracht; een grasmaaier of ‘een apparaat om gras mee in te korten’. Zoekmachine optimalisatie draait om het oplossen van problemen. Mensen Googlen omdat ze met een issue zitten. Bij jou kopen ze de oplossing.
2. Unieke productbeschrijvingen en zoekmachine optimalisatie
Google hecht veel waarde aan de beste oplossing en aan authenticiteit. Door unieke en geoptimaliseerde productomschrijvingen te schrijven wordt je webshop veel beter vindbaar dan webshops die elkaar kopiëren. Probeer hierbij zoveel mogelijk aan de standaard richtlijnen voor SEO te voldoen:
- zoekwoorden in de meta titel tag
- h1 tag voor de titel
- minimaal 100 unieke woorden in de korte omschrijving
- zoekwoorden in de urls
- minimaal 300 unieke woorden in de lange omschrijving (zoekwoord dichtheid 3 – 5%)
- zoekwoorden in de meta description
- linkjes naar verwante producten, incl. een goede titel tag
- zoekwoorden vooraan in de zinnen
- tags toevoegen (in Woocommerce)
- zoekwoorden in de h2 en h3 tags
3. Focus op zowel oriënterende kijkers als kopers
Bij online shopping zijn er veel meer mensen die zich oriënteren dan dat er daadwerkelijk een product kopen. Veel webshops en winkels zijn erg gefocust op het pure verkoopproces. Ze missen het oriëntatie proces in de klantreis. Er is weinig beleving, er liggen alleen maar producten met een prijskaartje erbij, te wachten tot jij ze koopt. Persoonlijk vind ik dit erg saaie winkels. Je ziet dat dit type winkels ook veel moeite hebben om overeind te blijven. De kunst is om oriënterende kijkers dermate goed te informeren dat er wederkerigheid en klantloyaliteit ontstaat. Omdat ze bij jou zo goed en gratis geïnformeerd zijn, zijn ze eerder bereid om bij jou te kopen. Er ontstaat een gun-factor. Hierdoor kun je tevens een paar euro duurder zijn dan je concurrenten. Je hoeft niet te concurreren op prijs (wat veel webshops de kop kost).
4. User generated content ter zoekmachine optimalisatie in je webshop
Naast dat je als beheerder zelf SEO optimalisaties doorvoert, kun je ook de gebruikers inhoud laten toevoegen aan je producten. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van klantervaringen. Ook kun je gebruik maken van een social stream van bijvoorbeeld Instagram posts. Posts die een bepaalde tag mee hebben gekregen die gebaseerd is op je producten. Als je het moeilijk vind om zelf creatieve inhoud te bedenken voor je webshop dan kun je ook gebruik maken van bijvoorbeeld gast-bloggers. Iemand schrijft een stukje over je producten en deelt mee in de opbrengsten ervan. Het stukje tekst kun je voorzien van affiliate linkjes zodat je kunt meten dat een verkoop daadwerkelijk via die blogger is gegaan.
5. Afbeeldingen en zoekmachine optimalisatie voor webshops
Belangrijk bij afbeeldingen is dat de zoekwoorden terug komen in de bestandsnamen en ALT-tags. Zoekmachines zoals Google en Bing zoeken in de bestandsnaam en de zogenaamde alternatieve tekst om afbeeldingen te herkennen. Zorg ook dat je herkenbare foto’s gebruikt omdat Google steeds slimmer wordt door machine learning en kunstmatige intelligentie. Zoekmachines snappen steeds beter wat er op een foto staat zonder te kijken naar de bestandsnaam en omschrijvingen.
6. Zoekwoorden in de hoofdnavigatie van je webshop
De hoofdnavigatie van je webshop zit veelal bovenaan op iedere pagina. Daarom is het de ideale plaats om de zoekwoorden in te verwerken. Je creëert daarmee automatisch verwijzende links op iedere pagina van je webshop. Veel webshops hebben in de hoofdnavigatie woorden staan als ‘Home’, ‘Over ons’, ‘De winkel’, etc. Dit zijn echter niet de woorden waar je op wilt scoren. Je kunt hier veel beter een aantal populaire categorieën van je webshop plaatsen.
7. Automatiseer inkomende verkeer via social media
Met een tool als MeetEdgar heb je de mogelijkheid om automatisch artikelen te plaatsen op al je social media kanalen. Zo kun je bijvoorbeeld al van alle categorieën binnen je webshop een leuk artikel schrijven. Je zit dan al gauw op 10-50 artikelen die je bijvoorbeeld 2 keer per week kunt laten tonen. Daarnaast kun je populaire producten gebruiken om deze uit te lichten in Facebook, Twitter, etc. om extra omzet te genereren.
8. Maak gebruik van up-sells en cross-sells
Door het tonen van duurdere varianten en verwachte producten op de product pagina’s van je webshop, zul je merken dat de gemiddelde besteding per klant omhoog gaat. Een leuke bijkomstigheid is dat bezoekers langer op je webshop blijven omdat er meer te sneupen valt. Het gevolg hiervan is dat zoekmachines je webshop beter ranken, omdat deze blijkbaar erg interessant is voor bezoekers (die blijven langer).
9. Gebruik rich snippets in je webshop
Door gebruik te maken van rich snippets in je webshop help je Google om de teksten beter te begrijpen. Google ziet het woord ‘Groen’ en door hier omheen aan te geven dat het om een kleur gaat help je Google een handje. Dit is redelijk technisch dus ik raad je aan om hier een ontwikkelaar voor in te schakelen.
10. Gebruik de footer voor SEO waarde informatie
Net als de bovenkant van je webshop, is de onderkant (de footer), ook een onderdeel wat op alle pagina’s in beeld is. Daarom is het zeker de moeite waard om hier een geoptimaliseerde tekst en belangrijke interne links in te plaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld populaire categorieën toevoegen.
Bonus: Houd Google op de hoogte via sitemaps in Google Search Console
Via Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) kun je Sitemaps uploaden. Een sitemap is een soort inhoudsopgave van je webshop. Hierin staan alle pagina’s, categorieën en producten. Door een sitemap te uploaden versnel je het proces van indexeren en worden de resultaten sneller in de zoekresultaten getoond.
Zoekmachine optimalisatie voor je webshop is aan te raden als je in de organische resultaten van zoekmachines hoge posities wilt verwerven. Ik reken erop dat je met deze 10 tips aan de slag gaat. Vond je het een interessant artikel over SEO? Deel het artikel hieronder op LinkedIn of Facebook!