De gemiddelde orderwaarde is de hoogte van de prijs van een gemiddelde bestelling in je webshop of winkel. In marketing termen wordt het ook wel de AOV of Average Order Value genoemd. In dit artikel leg ik je uit hoe je deze waarde kunt berekenen, hoe je de AOV kunt verhogen en wat dit betekent voor je marketing.
De gemiddelde orderwaarde berekenen
De AOV kun je berekenen door de omzet van een bepaalde periode te delen door het aantal orders in die periode. Laten we een periode van 1 jaar nemen.
Stel je webshop heeft € 250.000,- bruto omzet gemaakt, dus inclusief btw en verzendkosten. Hiervoor waren 1500 orders nodig. Gemiddelde orderwaarde is dan 250000 / 1500 is € 166,67.
Manieren om de gemiddelde orderwaarde te verhogen
Het verhogen van de gemiddelde orderwaarde betekent dat je meer omzet genereert uit dezelfde marketing inspanning. Je investering in marketing krijgt een hoger rendement. Hoe pak je dit aan?
1. Maak productbundels
Een productbundel is een verzameling van producten die verwant zijn aan elkaar en waarbij je korting krijgt als je de verzameling in één keer besteld. Zo kun je bijvoorbeeld een computer, met muis en toetsenbord in één product aanbieden of bundels plaatsen onderaan de detail pagina in je webshop. In je winkel kun je dit ook toepassen door producten bij elkaar te leggen of in 1 verpakking te plaatsen, zoals een mand of een kist.
2. Toon verwante producten
Een verwant product is een product dat ter aanvulling is op het product dat getoond wordt. Bekijkt de bezoeker van je webshop of winkel een tablet dan kun je er ook een tablethoes of aansluitkabeltjes bij in de buurt neerleggen. In marketing termen wordt dit ook wel een cross-sell genoemd. Mensen denken ‘hey, dit is ook handig!’ en plaatsen daardoor meerdere producten in de winkelmand.
3. Toon duurdere varianten
Het kan zijn dat je bezoeker een professionele gebruiker is en meer eisen heeft aan zijn aankoop. Door duurdere varianten te tonen bij het getoonde product kun je een bezoeker sturen om een duurdere variant te kiezen waardoor de gemiddelde orderwaarde stijgt.
4. Staffels toepassen voor korting bij grotere afname
Koop je er 5, dan betaal je er 4. Een staffel is een grotere afname van hetzelfde product waarbij voor minder betaald wordt. Veel webshop systemen hebben een plugin die het mogelijk maakt om staffels per product in te stellen.
5. Gebruik een one-click-upsell
Relatief nieuw is de one-click-upsell. Dit is een product die na het afrekenen wordt toegevoegd aan de bestelling zonder dat de bezoeker opnieuw hoeft af te rekenen. Bij een one-click-upsell wordt een mandaat afgegeven waardoor de webshop via automatische incasso het bedrag kan afschrijven van de bankrekening van de bezoeker. De OCU gebruikt dan de betaalgegevens van de afgerekende bestelling.
Steeds meer payment providers, waaronder Mollie, ondersteunen de one-click-upsell.
De gemiddelde orderwaarde gebruiken voor je marketing
Voor online marketing hanteer ik altijd de stelregel om 10% van de omzet excl. btw en verzending te gebruiken. Stel je gewenste omzet is € 250.000,- excl. btw en verzending dan hanteer ik voor klanten een maximaal budget van zo’n € 25.000,-.
Stel je weet met mijn tips de AOV van € 166,67 hierboven te verhogen naar € 200,-. Je hebt dan nog maar 1250 i.p.v. 1500 orders nodig. Hetzelfde marketing budget kun je dan uitsmeren over minder orders, waardoor je meer marketing budget per order overhoudt. Hierdoor kun je meer geld uitgeven per order in bijvoorbeeld Google Adwords of Facebook Ads, waardoor je vaker getoond wordt dan de concurrentie.
Hoe meer marketing budget per order, hoe beter je weergave in betaalde kanalen en hoe sneller de groei van je bedrijf!