De usability van een product, in dit geval een website, wordt bepaald door de factoren content, design, techniek, vindbaarheid en populariteit. Tevens spelen organisatorische factoren binnen een organisatie een grote rol. Hieronder een korte toelichting van de factoren:
- Content
De opbouw en actualiteit van de teksten en afbeeldingen, ofwel content, is de basis van een website. Zoekmachines vinden webteksten erg interessant, ‘crawlen’ door de tekst en plaatsen een website o.a. op basis van de tekst in de zoekresultaten. Het testen van de usability van een website m.b.t. content kan bepaald worden met de 4 w’s: wie, wat, waar en waarom. - Design
Het design en de gebruiksvriendelijkheid van een website is mede bepalend of gebruikers blijven terugkeren en anderen vertellen over de website. - Techniek
De techniek van de website zorgt dat het geheel dermate werkt dat gebruikers bepaalde doelen kunnen snel en eenvoudig behalen. - Populariteit
De populariteit van de website wordt gepeild aan de hand van bezoekersresultaten uit statistiekensystemen, zoals Google Analytics. Populariteit kan worden vergroot door het verbeteren van imago en identiteit. - Vindbaarheid (SEO)
Bij deze factor draait alles om de mate waarin een organisatie verschijnt in de zoekresultaten van relevante zoekwoorden. - Organisatorisch
Bedrijfsstructuur, personeelstevredenheid, bedrijfscultuur, allerlei zaken die invloed hebben op de kracht van een organisatie.
Het eerste hoofdstuk ‘Content’ zal aan bod komen in de volgende post.
Wilt u direct hoger en vaker in de zoekresultaten verschijnen? LifeInteractive ondersteund bedrijven in het behalen van meer rendement uit zoekmachinemarketing. Neem daarom gerust eens contact op!
Reacties 1
Pingback: jonneboertjes