Winstmarge verhogen van je webshop? Als je een webshop eigenaar bent dan is in principe het enige dat je wilt is meer online winst. Je wilt meer bezoekers, meer klanten, een hogere besteding en dat je klanten vaker terug komen. In dit blog artikel geef ik je tips om meer winstmarge te realiseren met je webshop.
1. Krijg meer relevante bezoekers naar je webshop
Meer relevante bezoekers leveren meer klanten op (mits je shop goed verkoopt). Je kunt meer geïnteresseerde bezoekers krijgen door o.a. te werken aan zoekmachine optimalisatie, een community op te bouwen op social media of door traffic te kopen via bijvoorbeeld Google of Facebook via PPC marketing (pay per click). Een doelstelling kan zijn om via deze 3 methoden 100 bezoekers per dag te krijgen.
Hoe hoger de relevantie is, hoe hoger de conversie. Je haalt immers meer mensen naar je webshop die oprechte interesse hebben. Hierdoor wordt je winstmarge overall beter.
2. Winstmarge verhogen met een hoge conversieratio
Door de conversie van je webshop te verhogen, stijgt het percentage kopers t.o.v. het aantal bezoekers. Stel dat je 100 bezoekers krijgt en 1 koopt, dan heb je 1% conversie. Door verbeteringen door te voeren kun je dit percentage opvoeren naar bijvoorbeeld 1,5%. De totale omzet van je webshop stijgt hierdoor met maar liefst 50%! De conversie kun je verhogen door het webdesign mooier te maken, je product informatie uit te breiden, video’s toe te passen, een SSL certificaat te gebruiken en goede verkoop argumenten te bieden zoals gratis verzending, korte levertijd, etc.
Een voorbeeld: stel je koopt 100 klikken in bij Google voor € 0,30 per stuk. Dit kost € 30,-. Met een conversie van 1% kost 1 bestelling zo’n € 30,-.
De conversie stijgt naar 2%. De kosten van 1 conversie dalen ineens naar € 15,-. Voor die € 30,- advertentiekosten krijg je ineens 2 orders. De winstmarge wordt ineens € 15,- hoger. Dit bedrag kan bepalen of je business wel of niet winstgevend is.
3. Winstmarge verhogen door de orderwaarde te verhogen
Verhoging van de winstmarge van je webshop hoeft niet perse een gevolg te zijn van meer bezoekers en klanten. Je kunt ook proberen de gemiddelde besteding van je klanten te verhogen. De marketingkosten die je maakt worden dan ineens over meerdere producten uit 1 bestelling verspreid. De brutowinstmarge neemt toe.
In het vorige voorbeeld hadden we marketingkosten van € 30,- per order, uitgaande van een bestelling met 1 item. Zitten er ineens 2 items in een bestelling dan zijn de marketingkosten ineens € 15,- per item. Bij 3 items zelfs € 10,- per item.
Je kunt de orderwaarde verhogen door verwante producten bij elkaar te zetten (cross-sells), duurdere varianten aan te bieden (up-sells) en gebruik te maken van retargeting via Google of Facebook. Als iemand bijvoorbeeld een bankstel heeft gekocht dan kun je advertenties tonen van artikelen die ook goed in het interieur passen waar de bank in komt te staan.
4. Hoge klantretentie voor een hoge webshop winst
Een hoge klantretentie wil zeggen dat bestaande klanten vaker terugkomen. De klantretentie kan 1 keer per jaar zijn. Als je dit naar gemiddeld 2 keer weet te zetten dan zal je omzet drastisch stijgen. Een goede metrics om dit mee te meten is de NPS score (Net Promoter Score). Met deze score meet je de loyaliteit van je klanten. Meer over de NPS metrics op Wikipedia.
Je kunt de klantretentie verhogen door een mailinglijst op te bouwen, actief te zijn binnen je social media accounts of door regelmatig te bloggen. Het gaat erom dat je ’top-of-mind’ blijft bij je klanten. Ze moeten direct aan jou denken bij een probleem waar jij een oplossing voor hebt. Concurrenten moeten geen kans hebben.
Door klanten op te vangen in een CRM pakket betaal je alleen marketingkosten voor de eerste verkoop aan die klant. De vervolgaankopen hebben veel minder kosten waardoor de winstmarge stijgt.
Webshop winstmarge verhogen binnen no-time!
Je kunt vandaag al beginnen met het krijgen van meer webshop omzet. Wil je hier zelf serieuze stappen in maken dan raad ik je aan om eens te kijken naar mijn programma E-commerce Mastery. Wil je het liever uitbesteden en meer werken aan je bedrijf? Bekijk hier informatie over mijn E-commerce Marketing.