Goede branding is cruciaal voor het uitbouwen van het succes van je webshop.
Wat is branding? Wat is de betekenis van webshop branding?
Branding is de allesomvattende term om een identiteit neer te zetten waarmee je jouw bedrijf kunt onderscheiden. Hierbij kun je denken aan een:
- probleem / oplossing
- doelgroep
- merknaam
- logo
- slogan
- usp’s, unieke verkoopargumenten
- visie en missie
- huisstijl
- eigen producten
- registratie van je merk
- eigen verpakking
Probleem en oplossing van je merk
Een goed merk lost een vraag van een doelgroep op. Voordat je een merk start dien je dus eerst onderzoek te doen naar welke grote problemen spelen in de markt waar je wilt toetreden. Vanuit de problemen van de doelgroepen in deze markt kun je een oplossing ontwikkelen en deze lanceren via een brand. Op deze manier weet je zeker dat er vraag is en dat je jouw oplossing gaat verkopen.
Doelgroep bepalen van je merk
Zodra je 1 of meer problemen hebt gevonden in je markt dan kun je kijken naar welke mensen in deze markt de oplossing het meeste nodig hebben. Zijn dit mannen of vrouwen, kinderen, ouderen? Wonen ze in bepaalde landen of gebieden? Er zijn tal van factoren waarmee je jouw doelgroep kunt definieren:
- geslacht
- leeftijd
- interesses
- gezinssituatie
Voor mijn merk https://www.vindress.com is mijn doelgroep ‘getrouwde vrouwen met de leeftijd 24-55 jaar met een interesse voor bekende trouwjurken merken’.
Merknaam bedenken voor je webshop branding
Branding valt of staat met een goede merknaam. Een merknaam zorgt dat mensen makkelijker over je kunnen praten. Wat bekt lekkerder ‘ik heb schoenen van bestevoetbalschoenen.nl’ of ‘ik heb Nike voetbalschoenen’? De laatste. Dit komt omdat het merk allereerst veel korter en makkelijker uit te spreken is. Daarnaast is het veel makkelijker om te onthouden.
Een goede merknaam herkent zich veelal door een korte naam met 1 a 2 lettergrepen, zoals Nike, Apple, Google, etc. Het is aan te raden om je merk vast te leggen bij een merkenbureau.
Logo ontwerpen voor je webshop branding
Een logo is de meest gangbare manier om je merk te uiten naar je doelgroep. Een logo zorgt dat mensen je merk herkennen en een idee krijgen van de look & feel. Een logo kan heel simpel zijn als het maar duidelijk en herkenbaar is.
Een slogan bedenken voor je webshop brand
Onderdeel van je merk is de slogan. In een slogan of slagzin vertel je in enkele woorden wat je brand doet. Het liefst in 1-4 woorden.
Een visie en missie bedenken voor je webshop branding
Als je merk een sterke visie en missie heeft dan kunnen mensen zich hiermee identificeren en sneller ambassadeurs worden van je merk. Duurzaamheid is een belangrijker onderwerp dus het is slim om dit hierin mee te nemen.
USP’s / unieke verkoopargumenten van je merk
Als je onderscheidend wilt zijn met je merk dan is het goed om eens na te denken over de volgende vraag:
- Waarom zou ik bij jou willen kopen en niet bij de concurrent?
Welke verkoopargumenten heb je om te zorgen dat mensen naar jou toe komen?
Een huisstijl ontwerpen voor je e-commerce brand
Een huisstijl is super belangrijk voor je e-commerce brand. Met een huisstijl geef je jouw merk een unieke authentieke uitstraling die niet makkelijk te kopieren is door anderen. Je kunt met een goede huisstijl een onderscheidend vermogen krijgen.
In het bovenstaande logo zie je duidelijke kleuren, een merknaam en een slogan.
Eigen producten ontwikkelen voor je merk
Als je een eigen merk hebt dan is het wijsheid om ook eigen producten uit te brengen. Dit kun je doen door zelf producten te ontwikkelen of te werken aan zogenaamde ‘branded dropshipping’. In het laatste geval maakt jouw leverancier een productlijn voor jouw merk en verstuurd deze direct naar je eindklant.
Je kunt voor eigen producten ook eigen EAN codes aanvragen bij partijen als GS1. Je krijgt dan ook unieke vermeldingen op platformen als Bol.com en Amazon.com en krijgt geen concurrenten die onder je prijs duiken.
Merk registreren bij BIOP of EUIPO
Als je van plan bent om een merk te bouwen dan is het verstandig om deze vast te leggen in een merkenbureau. Ben je van plan om in de Benelux te blijven met je merk dan kun je deze aanmelden bij BIOP. Wil je Europese dekking met je merk dan kun je starten bij EUIPO.