Steeds meer mensen kopen hun spullen online. Om vindbaar te worden voor deze mensen en omzet te maken heb je de juiste tools nodig. Voor het online verkopen van je producten en diensten heb ik 8 onmisbare tools voor je opgesteld.
1. Google Analytics
Google Analytics is eigenlijk de meest belangrijke tool voor een ondernemer die online spullen verkoopt. Met deze online tool kun je o.a. zien hoeveel bezoekers je hebt, waar ze op zoeken en waar ze vandaan komen. Met deze informatie kun je de inhoud van de teksten op je website bepalen en zo vraag en aanbod bij elkaar brengen.
2. Adwords Editor
Het bijhouden van Adwords campagnes kan enorm veel werk met zich meebrengen. Zeker wanneer je erg actief adverteert in het advertentienetwerk van Google. Met Adwords Editor kun je alle Adwords campagnes in 1 keer binnenhalen, deze bewerken en weer terug uploaden naar je account.
3. Moz
Moz geeft je een beter beeld van hoe je zoekwoorden presteren. Hoe hoog sta je ervoor, welke pagina’s geven fouten, welke links werken niet meer. Door deze fouten op te sporen en op te lossen, waarderen zoekmachines je meer en wordt je beloond met hogere posities.
4. SEMrush
Hoe gaaf zou het zijn als je een kijkje in de keuken van de concurrent kan krijgen? Met SEMrush kun je inzicht krijgen op welke zoekwoorden je concurrent scoort en ook waar je concurrent zijn linkbuilding vandaan haalt. Met deze informatie kun je je website optimaliseren voor relevante zoekwoorden in je branche.
5. Ahrefs
Met Ahrefs kun je tevens bekijken waar je concurrentie de externe links vandaan haalt. Linkbuilding werkt nog steeds erg goed, zolang je maar links krijgt van grote websites die ook een positieve beoordeling hebben bij Google.
6. Search.twitter.com en BuzzSumo
Het opbouwen van een kennisbank met blogs is een enorm goede manier om beter vindbaar te worden in zoekmachines. Maar waar moet je in vredesnaam over schrijven? Met zowel search.twitter.com en BuzzSumo kun je een onderwerp intypen en kijken welke artikelen het meest gedeeld worden. Deze onderwerpen zijn dus hot onder je doelgroep. Ze zoeken veel op dit onderwerp. Maak jij hierover een goed geoptimaliseerd blogartikel dan is verkeer naar je website vrijwel gegarandeerd.
7. PIXLR / Canva
Het aanschaffen van een goed bewerkingsprogramma voor je foto’s op je website en social media kan een behoorlijke investering zijn. Als je snel en gratis een mooie afbeelding wilt opmaken dan kun je gebruik maken van PIXLR of Canva. Met de gratis versies van deze tools kun jij als ondernemer prima vooruit. Ze hebben apps voor Desktop, iOS en Android dus zelfs onderweg aan je foto’s werken en publiceren is geen probleem.
8. Webshopsoftware
Wellicht het meest belangrijke om online te verkopen. Je hebt voor je bezoekers een oplossing nodig om jou product of dienst aan te kunnen schaffen. Ik kan je aanraden om te werken met Woocommerce voor kleinere webshops en Magento voor grotere webshops.
Hulp nodig?
Heb je ondersteuning nodig in het toepassen van 1 van deze 8 tips? Je kunt mij inschakelen als Online Marketeer en als Webontwikkelaar. Ik ben gespecialiseerd in webshops met Magento en Woocommerce dus als je online wilt verkopen ben je aan het juiste adres.