Als ondernemerscoach zit ik wekelijks bij ondernemers om tafel en bij ieder gesprek komt de vraag wel een keer naar voren: “Hoe kan ik beter presteren dan mijn concurrent?”. In dit artikel geef ik je 5Â tips om beter te presteren dan je concurrent:
- Bepaal waarop je beter wilt presteren
- Houd dingen simpel
- Maak het mooier
- Wees klantvriendelijker
- Word vindbaar
1. Bepaal waarin je beter wilt presteren
Om beter te zijn dan je concurrent moet je bepalen waarin je beter wilt presteren. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- een mooier en beter product
- een mooiere website
- een beter vindbare website
- een klantvriendelijker bedrijf
Probeer je doelstelling zo concreet mogelijk te maken.
2. Houd dingen simpel
Begrijpt jou potentiële klant wel waar je mee bezig bent? Een prospect kan geen klant worden als hij of zij niet begrijpt wat je aan het doen bent. Een prospect moet jouw oplossing in gedachte kunnen koppelen aan zijn probleem.
Iedereen kent chefkok Gordon Ramsey wel, hij helpt restaurants in moeilijke tijden om er bovenop te komen. Het eerste dat hij doet is de enorm menukaart inperken tot +/- 20 gerechten. Dit kun je ook doen met je productlijn. Hierdoor heb je een betere focus en vraag je minder capaciteit van je medewerkers. Je kunt je bedrijf op verschillende manier simpel houden:
- beperk je productlijn
- gebruik minder vaktaal in je communicatie
- verbeter het gebruiksgemak
3. Maak het mooier
De keuze van een prospect wordt vaak in de eerste 3 seconden van de eerste indruk al bepaald. Mensen willen graag dingen die er mooi uitzien. Je kijkt toch ook achterom als een mooie vrouw (of man) langsloopt?
Je kunt je product of bedrijf op verschillende manieren mooier maken:
- zorg voor een frisse en consistente huisstijl
- heb aandacht voor detail bij het maken van je producten
- haal alle ruis uit je producten en bedrijfspresentatie zodat het clean wordt
4. Wees klantvriendelijker
Een belangrijke manier om beter te presteren dan een concurrent is door vriendelijker om te gaan met klanten. Je kunt dit op verschillende manieren aanpakken:
- vriendelijke en geschoolde medewerkers
- betere garantie
- kortere levertijd
- lagere prijs
- betere aftersales ondersteuning
- duidelijke informatie op website, flyers, etc.
- lagere verzendkosten
- livechat op je website
- snelle reactie op contactaanvragen
- betere begeleiding tijdens processen
5. Word beter vindbaar
Mensen kunnen pas kennis met je maken als ze je kunnen vinden. Word daarom vindbaar met je bedrijf en met je producten. Dit kun je doen door:
- je kantoor uit te gaan en mensen te benaderen
- bezig te gaan met zoekmachine optimalisatie
- te werken aan betaald adverteren online
- advertenties in de krant
- mond-tot-mond reclame belonen, door bijvoorbeeld een deel van de eerste factuur te delen
- actief zijn op social media
- blogartikelen schrijven die gerelateerd zijn aan problemen in je markt
Ik reken erop dat je iets gaat doen met deze tips. Als je hier goed mee aan de slag gaat dan weet ik zeker dat je beter gaat presteren dan je concurrent. Wil je hier samen aan werken dan kun je mij altijd inschakelen als Ondernemerscoach.
Reacties 11
Geen vaktaal gebruiken… ?
Het woord prospect ken ik niet…..
Enne… Omkijken naar mooie vrouwen? Hmmm mag ik daar uit concluderen dat je alleen mannen als klant wilt hebben? Als vrouw ben ik dan al afgehaakt voor een zakelijke relatie.
Hoi Tea,
Als je veel vaktaal gebruikt dan snappen veel bezoekers je boodschap niet en haken ze af. Een prospect is iemand waarmee je contact hebt gehad en waarmee je zaken zou willen doen. Daarvoor is iemand een suspect, met diegene zou je graag zaken willen doen maar er is nog geen contact geweest. Wanneer je prospect een offerte gedaan heeft dan praat je over een lead. Natuurlijk is mijn blog ook voor vrouwen geschreven en heb ik een kleine toevoeging aan de tekst gedaan 😉
Groetjes, Menno
“mond-op-mond reclame belonen”, zou ik zeker doen.
Gebruikelijker is weliswaar mond-tot-mond reclame, maar als je inderdaad herinnerd wilt worden…
Haha zullen we er maar mond-tot-mond van maken 😉 Mond-op-mond reclame zou ik ook zeker doen, vrees alleen dat niet iedereen dat kan waarderen..
Dank je voor je tips. Logische punten maar altijd goed om weer eens de puntjes op de i te zetten. Alleen achterom kijken naar vrouwen…. ? Mag mannen ook? 😉
Hoi Irma,
Bedankt voor je reactie! De punten lijken logisch en hierdoor worden ze juist vaak over het hoofd gezien. Je shop ziet er leuk uit trouwens, je zou de site wel persoonlijker kunnen maken door hier en daar een foto van jezelf of eventueel een werknemer te plaatsen en een mooie Over ons pagina te maken. Mannen mag ook natuurlijk 😉
Groet, Menno
Hallo Menno,
Dank je wel voor je reactie! Leuk om te horen. De site staat net pas online dus ben nog een beetje aan het schaven zeg maar. Maar dit is een goede tip. Ga er mee aan de slag.
bedankt voor je blog. Ik herken dat we ook een brede ‘menukaart’ hebben in ons bedrijf. Maar eens kijken of ik hier wat van af kan schaven…
Hoi Pouwliena,
Een kleinere ‘menukaart’ maakt het allemaal een stuk makkelijker. Denk aan het beheren van je catalogus, de voorraden, je website, etc.
Groet, Menno
Praktische tips Menno. Mijn bedrijf is door de crisis ook flink geraakt, maar het geeft me wel de kans en een stok achter de deur om bewust beter te presteren dan mijn concurrenten.
Beste Hans,
Bedankt voor je reactie! Vervelend dat je last hebt van de crisis. Zoals je al zegt; het is een uitgelezen kans om na te denken over hoe je echt onderscheidend kan worden.
Groet, Menno