Een gratis weggever kun je maken om te zorgen dat je een e-maillijst opbouwt. In ruil voor het gratis product dient de bezoeker zijn e-mailadres in te vullen. In dit artikel leg ik je 2 manieren uit om dit te realiseren.
1. Een e-book of andere download als methode om een e-maillijst op te bouwen
De meest eenvoudige manier om e-maillijsten op te bouwen met kwalitatieve leads is om een download zoals een e-book aan te bieden in ruil voor een naam en e-mailadres. Een e-book is in principe een Word-document dat geëxporteerd is naar een PDF bestand.
In e-mailsoftware zoals Active Campaign of Mailchimp bestaat een mogelijkheid om optin bevestiging pagina in te vullen. Een opt-in is wanneer iemand zich heeft ingeschreven. Na de bevestiging per mail, door de bezoeker, komt hij of zij terecht op de bevestiging pagina. Op deze pagina op je website kun je een mooie knop maken met daarachter een link naar de download van je e-book.
2. Een reeks tips in e-mails geven over je vakgebied met Marketing Automation
Een steeds populairder fenomeen is Marketing Automation. Met deze term wordt veelal het geautomatiseerd sturen van e-mails volgens een vooraf bepaald tijdspad. Het mooie is dat je in dit tijdspad informatie kunt weggeven in ruil voor een e-mailadres, maar je kunt ook een climax opbouwen naar een verkoop. In iedere mail geef je stukje waardevolle informatie en tevens een tipje van de sluier van je product of dienst.
Je hebt hiervoor een tool nodig waarmee je Marketing Automation kunt uitvoeren. Ik ben zelf sterk gebruiker van Active Campaign. Met deze online tool is het mogelijk om een soort workflow te maken. Je kunt je waardevolle gratis info bijvoorbeeld opdelen in 5 mails die je over 5 dagen verspreid verstuurd. Je kunt zelfs bepalen op welke dagen, hoe laat en daarnaast kun je ook mensen later een mailtje sturen o.b.v. hun klik gedrag. Een voorbeeld van een automation workflow in Active Campaign zie je hier:
3. Een webinar geven met een koppeling naar je e-mail software
Webinars zijn behoorlijk trendy tegenwoordig. Een webinar is een online presentatie. Om een webinar te geven kun je de webcam gebruiken, maar je kunt ook een Powerpoint of Keynote maken en je scherm vervolgens delen via webinarsoftware als GoToWebinar of Webinarjam. Als je een webinar gaat geven, moet je zorgen dat je inschrijfformulier voor het webinar gekoppeld is aan een lijst in je e-mail marketing software. Iemand die zich aanmeld komt vervolgens in je lijst.
Hoe krijg je nu je actie onder de aandacht? In een nog te maken artikel ga ik hier verder op in, echter zou je een begin kunnen maken met Active Campaign, het maken van een mooie pagina waarop bezoekers zich kunnen inschrijven en een Facebook advertentie gericht op bijvoorbeeld ondernemers die naar deze pagina toe gaat. Veel succes!
PS. hierbij een linkje om een mooie e-book cover te maken!